Problematyka tworzenia i rozwijania powiązań pomiędzy filiami korporacji transnarodowych i przedsiębiorstwami krajowymi, a także ich wpływ na procesy dyfuzji wiedzy i umiejętności nie zostały dotąd dokładnie rozpoznane. Zamiarem autora stało się podjęcie rozważań i przeprowadzenie badań empirycznych, których wyniki przyczyniłyby się do rozszerzenia wiedzy na temat roli kapitału zagranicznego w postaci inwestycji bezpośrednich w obszarze rozprzestrzeniania wiedzy i umiejętności, a w szczególności polityki największych TNCs świata w zakresie tworzenia powiązań z przedsiębiorstwami w Polsce, rozpoznania rodzaju i zasięgu tych powiązań oraz występowania efektów dyfuzji. Koncentracja badań na działalności największych TNCs świata wynika z faktu, iż to właśnie te korporacje przodują zarówno w prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych, jak i w procesie wdrażania i rozprzestrzeniania rozwiązań innowacyjnych w świecie.