W książce Autorka przedstawia istotę public relations rozumianych jako proces komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniem, celów public relaions, proces zarządzania tymi działaniami oraz instrumenty wykorzystywane do ich realizacji, jak również formy oraz zakres narzędzi public relations stosowanych przez największe przedsiębiorstwa międzynarodowe działające na rynku polskim, będące niejako wzorcem dla przedsiębiorstw polskich. Bardzo ciekawym uzupełnieniem jest omówienie przez Autorkę wykorzystania instrumentów public relations w sytuacjach kryzysowych.Recenzje Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne wydało właśnie najnowszą pracę dr Agnieszki Żbikowskiej "Public Relations". To kolejny podręcznik z tej dziedziny, jednak wyjątkowy. Książka ta jest bardzo potrzebna, bowiem jest jedyną definiującą PR, napisaną z myślą o polskich realiach w ciągu ostatnich kilku lat, a dziedzina ta - w obliczu globalizacji, zmieniających się struktur organizacji i nowych rozwiązań w zarządzaniu i marketingu - potrzebuje stosunkowo częstego redefiniowana i określania jej narzędzi na nowo. Korzystając z dorobku naukowego wielkich osobistości i specjalistów PR, obszernej bibliografii zarówno polskich jak i zagranicznych autorów, dogłębnie analizuje i na nowo interpretuje PR, uzupełniając to wynikami badań. Bardzo interesujące jest ujęcie pojęcia public relations w szerokim, nie tylko marketingowym znaczeniu, na co sama autorka kilkakrotnie zwraca uwagę. Rozwój Internetu, ochrona środowiska, segmentacja rynku, spadek skuteczności reklamy - to wyzwania dla PR, które A. Żbikowska szeroko omawia. Definiuje także różne oblicza PR - publicity, propaganda czy MPR, podpierając się pracami m.in. J.E.Gruniga, T. Hunta, Ph. Kotlera i T.Harrisa. Nie brakuje także polskich teoretyków i praktyków, takich jak W. Budzyński, J.W. Wiktor czy K. Wójcik. Autorka porusza wszystkie dziedziny public relations - PR w systemie komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniem, zarządzanie PR, instrumenty PR wspierające działania promocyjne oraz kształtujące relacje z otoczeniem. Znajdziemy tu także różne odmiany public relations, nie od początku utożsamiane z tą, ciągle młodą dziedziną, a więc: sponsoring, lobbing oraz targi i wystawy. Bardzo wciągający jest fragment dotyczący historii PR, a więc życiu I.Lee i jego pracy przy budowaniu wizerunku Rockefellerów. Publikacja jest ciekawa i podparta licznymi ilustracjami obrazującymi wyniki badań przeprowadzonymi przez autorkę w polskich przedsiębiorstwach. Agnieszka Żbikowska omawia potrzebę komunikacji ze społecznościami lokalnymi, relacje z mediami, inwestorami, PR wewnętrzne i zewnętrzne oraz w sytuacjach kryzysowych. Szczególnie cennym jest fakt, iż podręcznik został napisany w oparciu o polskie realia, z myślą o polskich przedsiębiorstwach, mając na uwadze praktykę i przyszłość PR w Polsce. Dotychczasowe publikacje (najczęściej tłumaczone z amerykańskich) i opisane w nich realia i zalecenia, nie zawsze znajdowały odzwierciedlenie na rodzimym rynku. Napisana jasnym językiem, książka jest dostępna dla szerokiej grupy odbiorców. To bardzo aktualny, świeży i starannie wydany podręcznik dla studentów i wykładowcówPolecam książkę także początkującym pr-owcom, którzy pragną zgłębić tajniki tej dziedziny, a także tym doświadczonym praktykom, którzy teorię PR poznawali w latach 90-tych. Narzędzia, instrumenty, zarządzanie, formy, cele, istota przypomnijmy sobie, czym właściwie jest public relations.Źródło: PRoto.pl, autor: Maria MatusiewiczSpis treściWstęp1. Public relations w systemie komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniemPojęcie public relations Przesłanki i uwarunkowania rozwoju public relationsHistoryczne przesłanki public relationsWspółczesne kierunki rozwoju public relationsRelacje między public relations a marketingiem2. Zarządzanie public relationsCele i funkcje public relations w przedsiębiorstwieProces zarządzania public relations w przedsiębiorstwieOdbiorcy działań public relationsOrganizacja public relations w firmach międzynarodowychStruktura działów public relationsFormy i zakres planowania public relationsZasady współpracy przedsiębiorstw z agencjami public relations3. Instrumenty public relations wspierające działania promocyjneWprowadzenieWspółpraca z mediamiPrzesłanki i techniki współpracy z mediamiObszary i rodzaje współpracy przedsiębiorstw międzynarodowych z mediamiSponsoringPojęcie i rodzaje sponsoringuRola sponsoringu w systemie działań promocyjnych firm międzynarodowychTargi i wystawyTargi i wystawy jako narzędzie komunikacji firmyZnaczenie targów i wystaw w polityce promocji przedsiębiorstw międzynarodowychWydarzenia specjalne4. Instrumenty public relations kształtujące relacje z otoczeniemKomunikacja ze społecznością lokalnąCele i instrumenty komunikacji ze społecznością lokalnąWykorzystanie narzędzi public relations w komunikacji przedsiębiorstw międzynarodowych ze społecznościami lokalnymiRelacje z inwestoramiInstrumenty public relations w kształtowaniu kontaktów z inwestoramiRelacje przedsiębiorstw międzynarodowych z inwestoramiLobbingIstota i rodzaje lobbinguLobbing w praktyce działań przedsiębiorstw międzynarodowychWewnętrzne public relationsCele i narzędzia wewnętrznych public relationsWewnętrzne public relations w procesie motywowania personelu przez firmy międzynarodoweRola public relations w sytuacjach kryzysowychInstrumenty public relations wykorzystywane w sytuacjach kryzysowychPublic relations jako odpowiedź firm międzynarodowych na potrzeby otoczenia w sytuacjach kryzysowychZakończenieBibliografia