Przedstawiona w niniejszym opracowaniu metodyka jest adresowana przede wszystkim do tych organizacji, które pragną samodzielnie zaprojektować swój system zarządzania jakością (SZJ) i uzyskać dzięki temu systemowi coś więcej niż tylko certyfikat. Dlatego też zawarte w niej moduły mogą pełnić wielorakie funkcje: * stanowić kompleksowy system doradczy umożliwiający odpowiednie przygotowanie pracowników do samodzielnego zaprojektowania odpowiednich elementów SZJ, * przygotować odpowiednie mechanizmy umożliwiające obsługę, diagnozowanie i doskonalenie tych systemów: * umożliwiać szkolenie nowych pracowników oraz przygotować ich do pełnienia określonych ról w SZJ (np. audytorów wewnętrznych); * ułatwić kontakty z osobami i instytucjami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z SZJ oraz umożliwić podejmowanie skutecznych decyzji w tym zakresie. Szczególną uwagę zwrócono na rozwiązania integrujące zasady podejścia procesowego w różnych fazach wdrażania i w odniesieniu do różnych aspektów funkcjonowania SZJ. Wprowadzanie SZJ w oparciu o przedstawioną metodykę jest możliwe po krótkim przygotowaniu osób mających podstawową wiedzę w zakresie zarządzania jakością. Należy podkreślić, że metodyka ta może być skutecznie wykorzystywana zarówno w zastosowaniach indywidualnych, jak i, zwłaszcza w odniesieniu do mniejszych organizacji, w ramach grupowego wdrażania SZJ. Metodyka ta może być oczywiście wykorzystana także przez zewnętrznych konsultantów wspierających te organizacje, którym trudno jest się zmobilizować do samodzielnego wysiłku oraz przez audytorów jednostek certyfikacyjnych pragnących lepiej dostosować swój warsztat do specyfiki mniejszych organizacji. Duża część z przedstawionych informacji znaleźć może zastosowanie również w większych przedsiębiorstwach. Podstawowym warunkiem, by metodyka ta była skuteczna jest zaangażowanie wszystkich pracowników, w tym kierownictwa, w projektowanie i budowę SZJ. Tylko wtedy można bowiem oczekiwać, że system ten będzie traktowany jako własność organizacji oraz autentyczne narzędzie służące zdobywaniu przewagi konkurencyjnej.