Idea zła to czysty absurd, silnie zakorzeniony w naszych umysłach. Gdy przyjrzymy się jej dokładnie, rozpoznamy wyraźnie, że złych i dobrych ludzi nie ma tak samo jak złych czy dobrych kotów, słoni, dżdżownic albo delfinów".
Tą odważną tezą niemiecki filozof i publicysta, Michael Schmidt-Salomon, otwiera swoją rozprawę dotyczącą jednej z najważniejszych kwestii ludzkiej egzystencji. Zdaniem autora "zło" i "dobro" to pojęcia abstrakcyjne, nieposiadające realnych odpowiedników w pozaziemskich sferach, istniejące jedynie w ludzkiej wyobraźni. Nie oznacza to, że w doczesnym życiu nie doświadczamy stanów negatywnych, nazywanych przez większość z nas złymi. Jednak nie są one manifestacją "ciemnych mocy", lecz zwykłym skutkiem nieświadomego, niedojrzałego obchodzenia się człowieka z jego jakże ludzkim, pełnym humanitaryzmu potencjałem.
Poza dobrem i złem będzie kolejną pozycją w serii Kontrasty i Kontrowersje wydawanej przez Dobrą Literaturę. Serię otwiera książka tego samego autora pt. "Humanizm ewolucyjny - dlaczego możliwe jest dobre życie w złym świecie" (marzec 2012 r.), wyjaśniająca ideę tzw. humanizmu ewolucyjnego, którego jednym z najważniejszych propagatorów w Niemczech jest właśnie Michael Schmidt-Salomon. Społeczne kontrasty i osobiste dylematy jednostki ludzkiej ukazywaliśmy dotąd w literaturze pięknej, reportażach i książkach autobiograficznych. Obie prace niemieckiego autora stanowią poszerzenie naszego asortymentu o pozycje popularnonaukowe z filozofii społecznej, a w przyszłości również o inne aspekty filozofii i nauki. Michael Schmidt-Salomon jest w obszarze niemieckojęzycznym postacią znaną i cenioną, a poruszane przez niego kwestie są na tyle istotne, a zarazem kontrowersyjne, że stanowią doskonały punkt wyjścia do zapoczątkowania otwartej debaty społecznej. Poza dobrem i złem jest w naszym przekonaniu doskonałym wprowadzeniem do lepszego zrozumienia psychologicznych podstaw "ciemnej strony mocy" - przede wszystkim zaś ukazuje na podstawie najnowszych rozpoznań neurobiologii uzależnienie człowieka od kształtujących go czynników socjalnych i genetycznych.