,,Jest to studium, które po raz pierwszy w naszym piśmiennictwie w sposób wyczerpujący przedstawia jedno z najważniejszych stanowisk polskiej pedagogiki katolickiej, jakim była - i jest - koncepcja wychowawcza ks. B. Markiewicza. Ponadto praca, poszerzając wiedzę m.in. o teologicznych źródłach i kontekstach pedagogiki jako nauki, wnosi wiele nowych rozstrzygnięć do ogólnej teorii wychowania. Jest to opracowanie, w którym wzorcowo została zastosowana metoda badań naukowych, zwłaszcza w jej odmianach interpretatywno-hermeneutycznych. Od razu też pragnę zwrócić uwagę na - jak się wydaje - potencjalnie szeroki krąg odbiorców recenzowanego opracowania. Sięgnie po nie zarówno pedagog, historyk wychowania, teolog, jak i katecheta; będzie ono pomocne tak teoretykowi, jak i praktykowi wychowania; dla adepta pedagogiki będzie nieocenionym źródłem wiedzy, zaawansowanym zaś na tym polu posłuży jako bogate źródło inspiracji oraz studiów porównawczych." (fragment recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Wiesława Theissa)