Książka podejmuje ważne problemy dotyczące współczesnego poradnictwa. Zawiera także najnowsze trendy związane ze wsparciem osób z niepełnosprawnościami, szeroko pojętym rozwojem, autonomią i zabezpieczeniem ich praw, zachęcaniem do szerokiego uczestnictwa społecznego. Autorzy prezentują własne stanowisko, odwołując się do najnowszej, bardzo dobrze dobranej literatury: psychologicznej, pedagogicznej i socjologicznej. Książka zachęca do przemyśleń, refleksji, a ponadto może stać się źródłem inspiracji do tworzenia praktycznych rozwiązań. Publikacja jest skierowana do pedagogów specjalnych, doradców, pracowników poradni specjalistycznych, nauczycieli szkół specjalnych, studentów, samych rodziców dzieci z ograniczoną sprawnością, jak również wszystkich innych, którzy podejmują działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami. W zamierzeniu autorów jest próbą przedstawienia kompendium wiedzy, w którym zawarto swego rodzaju filozofię poradnictwa w oddziaływaniach ortopedagogicznych. Poszczególne rozdziały zaprojektowane zostały tak, by Czytelnik mógł w nich znaleźć teoretyczne uzasadnienie dla wyznaczonych celów i zadań pomocy ortopedagogicznej, jak również wszystko to, co odnosi się do zakresu niezbędnych umiejętności i kompetencji doradcy.