Metodyka oceniania uczniów to główny temat tej książki. Składają się na nią trzy części: Przygotowanie pomiaru; Konstrukcja i zastosowanie testu; Wykorzystanie wyników pomiaru.ja jest nowoczesnym i wyczerpującym kompendium wiedzy z tego zakresu, udostępnia także nauczycielowi praktyczne narzędzia pomiaru dydaktycznego. Przeznaczona dla nauczycieli wszystkich szczebli kształcenia oraz wszystkich typów szkół, także dla studentów pedagogiki i pracowników administracji oświatowej.prowadzeniu Autor napisał: "Wykorzystałem liczne przykłady narzędzi zbudowanych przez wykonawców Międzynarodowych Badań Osiągnięć Uczniów, Nauczycieli i Szkół (IEA), przez wykonawców programów modernizacji kształcenia zawodowego PHARE/IMPROVE i PHARE/MOVE [...] przez zespoły eksperymentatorów Nowej Matury i "eksperymentu wałbrzyskiego" oraz przez moich współpracowników dydaktyków przedmiotowych. Bez tych przykładów oraz bez wymiany doświadczeń z ich autorami wartość podręcznika byłaby znacznie mniejsza".