Tajemnice oceniania szkolnego mają trojakie źródła: nieświadomość założeń, walorów i ograniczeń tego procesu; nieznajomość uczniów, a dokładniej ich potrzeb w zakresie oceniania szkolnego; obyczaj ukrywania przed uczniami; może już nie, jak kiedyś; bieżących ocen, lecz tych zasad, strategii i kryteriów, które o ocenach zdecydowały.oceniania szkolnego jest niewątpliwym postępem. By ją uzyskać, nie wystarczy odpowiednio formułować hasła, ale trzeba przygotować dokumenty i narzędzia, przedyskutować i przećwiczyć metody, a nadto ukształtować obyczaj współpracy nauczycieli z uczniami w tym zakresie.nie zagadnieniom poświęcona jest książka. Potrzeba nam bowiem wiedzy o ocenianiu; na tyle spójnej, by objęła wszelkie ważne sytuacje dydaktyczne, i na tyle praktycznej, by pomogła wszystkim, którzy tę czynność podejmują.ny wykład, przeplatany;receptami", zaleceniami, anegdotami i zadaniami dla czytelnika.