Polskie samochody osobowe lat PRL to chluba naszego niegdyś prężnego przemysłu motoryzacyjnego; spełniające się marzenia setek tysięcy Polaków; przedmiot prestiżu społecznego; impuls do rozwoju turystyki, pierwsze wakacje nad morzem lub w górach, pierwszy wyjazd zagraniczny do zaprzyjaźnionego NRD, Czechosłowacji lub słonecznej Bułgarii; towar eksportowy ze znaczkiem "Made in Poland"; codzienność nas wszystkich. Dziesiątki powodów, dlaczego wspominamy Warszawy, Syreny, Mikrusy, Polskie Fiaty czy ekskluzywnego w swoim czasie Poloneza. Dziesiątki nostalgicznych wspomnień czasów, być może niezbyt doskonałych pod wieloma względami, ale posiadających swój miły koloryt dnia codziennego i... niecodziennego, gdy stawaliśmy się posiadaczami samochodu. Czasami pierwszego w historii rodziny. Polski przemysł samochodowy produkował setki tysięcy aut osobowych różnych typów i różnego przeznaczenia. Warszawy i Polskie Fiaty 125p powstawały głównie dla urzędów i instytucji państwowych. Samochodami "dla Kowalskiego" były Syreny, Mikrusy i nasz sztandarowy wóz ludowy, Polski Fiat 126p. Oprócz tego nasze fabryki opuszczały jeszcze inne samochody osobowe, czy to produkowanych, czy tylko montowanych w naszym kraju. Starszym Czytelnikom niniejsza książka pozwoli po raz kolejny zasiąść w ich dawnym samochodzie. Młodym Czytelnikom unaoczni opowieści rodziców i dziadków. Mamy nadzieję, że jednych i drugich bardzo ucieszy ta podróż.