Trudnym i zarazem ważnym zadaniem staje się dla nauczyciela w klasie pierwszej stworzenie przyjemnego, bezstresowego, pełnego zaciekawienia tym, co będzie dalej, płynnego przejścia z radosnej, zabawowej sali przedszkolnej do klasy lekcyjnej z szeregiem ławek. Dużą rolę odgrywa tu fantazja nauczyciela, wyczucie nastrojów dzieci, ich oczekiwań w danej chwili oraz umiejętności motywowania do wykonania różnych czynności, zabaw i gier. Książka pokazuje jak poprowadzić zajęcia przez pierwsze dni, by zniknęła nuda, monotonia, lęki i obawy a czasem może nawet przerażenie. Jak bardzo w tym czasie potrzebny jest dziecku uśmiech, chwile radości, dobrego samopoczucia, pewności, zrozumienia a także duża dawka ruchu. Czas ten powinien być okazją do wypowiedzi dzieci na różne tematy, lepsze poznanie się nawzajem, poznanie pracowników szkoły, otoczenia i pomieszczeń szkolnych.