Szósty, ostatni tom z serii książek o sztuce Jerzego Nowosielskiego
Ta sama szata graficzna - pomysł na projekt serii wydawniczej: Ewa Satalecka, skład i schematy graficzne: Zofia Stawiska
Wydawnictwo poświęcone jest wizerunkom świątyń, które sam Nowosielski nazywał „ikonami cerkwi”. Ten temat stanowił ważny nurt w twórczości malarza, dowodząc jego troski o utrwalenie tradycji drewnianego budownictwa cerkiewnego, jakie pamiętał z dzieciństwa i z jakim był uczuciowo związany. „Unicestwiano w Polsce cerkwie setkami – przypominał Nowosielski w wywiadzie z 1992 roku – Bardzo cierpiałem z tego powodu. Niszczono bowiem coś, co bardzo silnie kochałem, do czego byłem uczuciowo przywiązany. I pomyślałem sobie, że jeśli wszystkie te cerkwie, którymi w młodości się zachwycałem, mają zniknąć z powierzchni ziemi, to niech chociaż zostanie po nich jakiś ślad w moim malarstwie. Po prostu zacząłem malować portrety cerkwi, ikony cerkwi. Częściowo tych, które widziałem, częściowo wyimaginowanych”. Niektóre malarskie wizerunki cerkwi zostały zestawione ze współczesnymi fotografiami „portretowanych” świątyń. Kolejny rozdział obejmuje liczne szkice architektoniczne Nowosielskiego, który był „niespełnionym architektem” i obok aktywności malarskiej – przez cały czas szkicował wyobrażone świątynie i aranżacje wnętrz sakralnych. Rysunki te są bezcennym świadectwem tego, jak kształtowała się wyobraźnia przestrzenna artysty, prowadząca do opracowania wystroju świątyń w skali monumentalnej. W zakończeniu zawarto informacje o aktualnym stanie badań (prowadzonych i opublikowanych) nad sztuką i myślą Jerzego Nowosielskiego. Publikacja zamyka cykl wydawniczy - kompletny katalog sztuki sakralnej Jerzego Nowosielskiego.