W ostatniej dekadzie szwedzki przemysł filmowy uległ znaczącym przekształceniom. Zmienił się układ sił produkcji filmowej, a dzięki rozwojowi technologicznemu pojawiły się nowe firmy producenckie i nowi reżyserzy. Wszystko to wpłynęło na dobór opowiadanych historii i formalną stronę filmów. W książce Nowe kino szwedzkie Hynek Pallas przygląda się owym zmianom, prezentując i komentując twórczość najciekawszych reżyserów. W tomie omówione zostały filmy pełno- i krótkometrażowe, dokumenty, a także filmy dla dzieci, kryminały oraz problem inności w nowym kinie szwedzkim. W rozdziale o filmie pełnometrażowym autor przedstawia sylwetki twórców takich jak Roy Andersson (autor filmów Pieśni z drugiego piętra z 2000 roku i Do ciebie, człowieku z 2007), Lukas Moodysson (Fucking Amal z 1998, Lilja 4-ever z 2002, Dziura w sercu z 2004 czy Container z 2006), Tomas Alfredson (Cztery odcienie brązu z 2004, Pozwól mi wejść z 2008) czy Jens Jonsson (Król ping-ponga z 2008). Całość uzupełniona została serią wywiadów autora z młodymi szwedzkimi filmowcami, producentami i dystrybutorami.