Wydanie zdaje się zawierać całkiem ciekawy wybór tekstów, większość sprzed ponad stu lat.
*Pierwsze opowiadanie napisane zostało przez Alfreda McClellana Burrage'a (1889-1956) - "Koleżanki" (org. "Playmates" - ze zbiorku "Some Ghost Stories", 1927) - pojawia się w wielu antologiach opowieści o duchach, autor był kiedyś jednym z najbardziej popularnych twórców tego typu utworów, a dzieła jego powstawały jeszcze około pierwszej ćwierci minionego wieku.
*Drugie opowiadanie autorstwa Edith Nesbit (1858-1924). Jej "Rycerze z marmuru" ("Man-Size in Marble", 1886). Utwór napisany jako relacja człowieka, który uczestniczył w czymś tajemniczym, strasznym i niewytłumaczalnym. Dodatkowo ten właśnie jegomość mówi czytelnikowi na samym początku mniej więcej tyle: "nie spodziewam się, żebyście uwierzyli w moje słowa, ludzie nie chcą dać im wiary", co potrafi skutecznie podsycić w odbiorcy przekonanie, że opowiedziana mu zostanie szczera prawda. Ów główny bohater jest sceptykiem, który sam nie zwykł wierzyć w takie jak ta opowieści - wiadomo, co takim się przydarza...
* Trzecia historia to "Gość Drakuli" ("Dracula's Guest", 1897) Brama Stokera (1847-1912). Była to z początku część powieści "Dracula", na podstawie której stworzono wiele filmów... i chyba sam mit hrabiego, ale wydawca życzył sobie ograniczenia ilości materiału, przez co opublikowane zostało samo opowiadanie. Jego konstrukcja również wydaje się klasyczna, lecz nie jest się w stanie przewidzieć przedstawionego ciągu zdarzeń. Pokazane tam upiory są już dzisiaj przez wszystkich rozpoznawane, jakby oswojone, ale wciąż posiadają w sobie demoniczną zdolność straszenia; nie są nazbyt wiadome, a zatem do głosu zostaje dopuszczona wyobraźnia.
*Ostatni w tym zeszycie utwór, "Kontrakt Ruperta Orange'a" ("The Bargain of Rupert Orange", 1896) należy do Vincenta O'Sullivana (1872-1940). To dość eksploatowany wątek zawarcia paktu z diabłem, gdzie z początku wszystko się wydaje piękne, a potem...
*Pierwsze opowiadanie napisane zostało przez Alfreda McClellana Burrage'a (1889-1956) - "Koleżanki" (org. "Playmates" - ze zbiorku "Some Ghost Stories", 1927) - pojawia się w wielu antologiach opowieści o duchach, autor był kiedyś jednym z najbardziej popularnych twórców tego typu utworów, a dzieła jego powstawały jeszcze około pierwszej ćwierci minionego wieku.
*Drugie opowiadanie autorstwa Edith Nesbit (1858-1924). Jej "Rycerze z marmuru" ("Man-Size in Marble", 1886). Utwór napisany jako relacja człowieka, który uczestniczył w czymś tajemniczym, strasznym i niewytłumaczalnym. Dodatkowo ten właśnie jegomość mówi czytelnikowi na samym początku mniej więcej tyle: "nie spodziewam się, żebyście uwierzyli w moje słowa, ludzie nie chcą dać im wiary", co potrafi skutecznie podsycić w odbiorcy przekonanie, że opowiedziana mu zostanie szczera prawda. Ów główny bohater jest sceptykiem, który sam nie zwykł wierzyć w takie jak ta opowieści - wiadomo, co takim się przydarza...
* Trzecia historia to "Gość Drakuli" ("Dracula's Guest", 1897) Brama Stokera (1847-1912). Była to z początku część powieści "Dracula", na podstawie której stworzono wiele filmów... i chyba sam mit hrabiego, ale wydawca życzył sobie ograniczenia ilości materiału, przez co opublikowane zostało samo opowiadanie. Jego konstrukcja również wydaje się klasyczna, lecz nie jest się w stanie przewidzieć przedstawionego ciągu zdarzeń. Pokazane tam upiory są już dzisiaj przez wszystkich rozpoznawane, jakby oswojone, ale wciąż posiadają w sobie demoniczną zdolność straszenia; nie są nazbyt wiadome, a zatem do głosu zostaje dopuszczona wyobraźnia.
*Ostatni w tym zeszycie utwór, "Kontrakt Ruperta Orange'a" ("The Bargain of Rupert Orange", 1896) należy do Vincenta O'Sullivana (1872-1940). To dość eksploatowany wątek zawarcia paktu z diabłem, gdzie z początku wszystko się wydaje piękne, a potem...