Czy można odczytać myśli, skanując mózg? Co neuroobrazowanie mówi o podejmowaniu decyzji, przestępstwach czy chorobach psychicznych? Czy powinniśmy się obawiać, że specjaliści od marketingu będą wykorzystywać obrazy mózgu, aby efektywniej sprzedawać nam swoje towary?
Russell A. Poldrack, jeden z wiodących neuronaukowców poznawczych, przygląda się początkom technik neuroobrazowania, ich rozwojowi oraz najnowszym odkryciom naukowym, które nie byłyby możliwe bez skanerów mózgu. Opowiada o pionierach neuronauki oraz przełomowych wynalazkach umożliwiających badanie mózgu, by wreszcie dotrzeć do obecnie najczęściej stosowanej metody, jaką jest funkcjonalne obrazowanie rezonansem magnetycznym (fMRI).
Wprowadza czytelnika w tajniki procesu przeprowadzania badań i analizy danych neuroobrazowych. W rzetelny i przystępny sposób ukazuje zarówno potęgę fMRI, jak i poważne ograniczenia tej techniki. Wybiega także w przyszłość, nakreślając perspektywy stosowania neuroobrazowania w takich dziedzinach, jak marketing, polityka, prawo czy psychiatria.