Najkrótsza historia etyki adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców: uczniów, którzy wybrali etykę jako przedmiot szkolny, nauczycieli, a także do każdego czytelnika, który posiada tylko znikomą wiedzę teoretyczną z zakresu etyki jako dziedziny filozofii, a chciałby swoje przekonania i intuicje etyczne porównać z teorią. Każdy rozdział tej książki składa się z trzech części: - w części pierwszej umieszczone są fragmenty tekstów źródłowych; - w części drugiej - pytania, które mają ułatwić czytelnikowi analizowanie tekstów; - w części trzeciej znajduje się komentarz teoretyczny, który można skonfrontować z samodzielnymi wnioskami wynikającymi z analizy źródeł. Kolejne rozdziały opisują myśl etyczną w porządku chronologicznym, a nie tematycznym. Wynika to z głębokiego przekonania, że prezentacja jedynie aktualnych, modnych poglądów nie sprzyja samodzielności myślenia, zubaża możliwości refleksji etycznej czytelnika poszukującego, a nie ``konsumującego`` gotowy zestaw wiedzy. W dzisiejszej Polsce toczy się ostry spór nie tylko polityczny, ale również światopoglądowy i kulturowy, który często mass media przedstawiają jako wybór ``albo-albo`` między dwoma jedynie możliwymi ``stylami życia``. Żyjemy w epoce masowej kultury medialnej, więc ten uproszczony podział skutecznie zadomowił się w potocznym myśleniu. W szkole, pracy, sklepie, bibliotece żąda się od nas opowiadania po którejś ze stron konfliktu i to jednoznacznie, bez wątpliwości. Tymczasem wybór jest o wiele większy. Wystarczy sięgnąć do historii myśli ludzkiej, by natychmiast zorientować się, że rzeczywistość jest bardziej złożona niż się pozornie wydaje. Praca ta nie ma żadnych ambicji naukowych, jest jedynie próbą spopularyzowania podstawowych zagadnień etytcznych.