„Okoliczności liryczne” muzyki, o których mowa w książce, to okoliczności jej odbioru przez szczególną grupę słuchających, jaką stanowią poeci. Głównym przedmiotem zainteresowania stały się więc wiersze, które przedstawiają rozmaite sytuacje obcowania ze sztuką dźwięków: teksty, w których sytuacja liryczna jest tożsama z sytuacją muzyczną lub też przez nią warunkowana. Praca opiera się na założeniu, że utwory poetyckie, niezależnie od typowego dla nich subiektywnego charakteru, rejestrują pewne fenomeny w sposób porównywalny, a nawet dający się usystematyzować. Proponowana w ramach książki współobecność ujęć literaturoznawczego i muzykologicznego ma na celu stworzenie jak najpełniejszego obrazu kulturowego zaplecza literackich świadectw odbioru muzyki, jako że poetyckie zapisy słuchania, z jednej strony stanowią osobny temat w badaniach literaturoznawczych, z drugiej formują specyficzny segment wiedzy o muzyce i o jej funkcjonowaniu we współczesnej kulturze.