Motywacja to niezwykle istotne zagadnienie w odniesieniu do edukacji wczesnoszkolnej otwierającej rozdział obowiązków ? zauważa autorka we wstępie. W dzisiejszych czasach bowiem szczególnie kompetencje uczenia się są wyznacznikiem sukcesów edukacyjnych, a na późniejszym etapie życia, również zawodowych. Nabywanie ich jest procesem długotrwałym, trwającym przez całe życie. Problemem jest jednak to, w jaki sposób skłonić uczniów do działania, jak uruchomić skomplikowany mechanizm odpowiedzialny za wzbudzenie chęci i potrzeby uczenia się i wykonywania zadań edukacyjnych na najwyższym poziomie, jak sprawić, by uczniowie odczuwali z tego powodu satysfakcję, by towarzyszyła im radość poznawania. Rozważania na ten temat są głównym zagadnieniem rozpatrywanym na kartach książki. Ta praca jest szczególnie polecana studentom pedagogiki oraz nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej, aby pomóc im wspierać rozwój tej ważnej kompetencji u uczniów i nie stracić szansy kształtowania u nich umiejętności edukacji przez całe życie.