Maciej Jabłoński (ur. 1962) ? doktor muzykologii, adiunkt w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się estetyką i semiotyką muzyki, teorią i historią teatru operowego, metodologią muzykologii i krytyką muzyczną.
Jest autorem książki Muzyka jako znak (Poznań 1999, wersja ang. Helsinki 2010), za którą otrzymał Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich im. Księdza Profesora Hieronima Feichta, oraz współautorem a zarazem redaktorem tomu Krzysztof Meyer. Do i od kompozytora (Poznań 1994, wersja niem.1998). Publikuje w Niemczech, Czechach, Finlandii, Włoszech, USA, Słowenii i Polsce. Ma w swoim dorobku ponad 70 artykułów naukowych, szereg publikacji dotyczących sytuacji życia muzycznego w Polsce, polityki kulturalnej państwa i edukacji muzycznej. Jest także redaktorem 35 książek muzykologicznych, prac zbiorowych i materiałów pokonferencyjnych oraz organizatorem ponad 20 konferencji naukowych ogólnopolskich i międzynarodowych. Z racji szerokich kompetencji był autorem szeregu ekspertyz, między innymi dotyczącej Teatru Narodowego i Opery Narodowej dla Ministra Kultury w 1997 roku oraz ekspertyz regionalnych dotyczących kultury muzycznej Wielkopolski i Poznania.
Redaktor serii ?Poznańskie Studia Operowe? (Poznań), ?Res Facta Nova? (Poznań), przewodniczący redakcji serii ?Prace Komisji Muzykologicznej Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk? oraz ?Interdisciplinary Studies in Musicology? (Katedra Muzykologii UAM Poznań). Przewodniczy międzynarodowemu Komitetowi Redakcyjnemu ?Dzieł Wszystkich Henryka Wieniawskiego?, które publikowane są od roku 1996 przez Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. W latach 1992-1994 był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu, zaś w latach 1999-2008 pełnił funkcję prezesa poznańskiego oddziału Związku Kompozytorów Polskich i dyrektora festiwalu muzyki współczesnej ?Poznańska Wiosna Muzyczna?, był dyrektorem festiwalu interdyscyplinarnego ?Dni Muzyki i Teatru? (1994-2001) oraz piastował funkcję sekretarza poznańskiej filii Fundacji Kultury Polskiej.
Jest autorem książki Muzyka jako znak (Poznań 1999, wersja ang. Helsinki 2010), za którą otrzymał Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich im. Księdza Profesora Hieronima Feichta, oraz współautorem a zarazem redaktorem tomu Krzysztof Meyer. Do i od kompozytora (Poznań 1994, wersja niem.1998). Publikuje w Niemczech, Czechach, Finlandii, Włoszech, USA, Słowenii i Polsce. Ma w swoim dorobku ponad 70 artykułów naukowych, szereg publikacji dotyczących sytuacji życia muzycznego w Polsce, polityki kulturalnej państwa i edukacji muzycznej. Jest także redaktorem 35 książek muzykologicznych, prac zbiorowych i materiałów pokonferencyjnych oraz organizatorem ponad 20 konferencji naukowych ogólnopolskich i międzynarodowych. Z racji szerokich kompetencji był autorem szeregu ekspertyz, między innymi dotyczącej Teatru Narodowego i Opery Narodowej dla Ministra Kultury w 1997 roku oraz ekspertyz regionalnych dotyczących kultury muzycznej Wielkopolski i Poznania.
Redaktor serii ?Poznańskie Studia Operowe? (Poznań), ?Res Facta Nova? (Poznań), przewodniczący redakcji serii ?Prace Komisji Muzykologicznej Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk? oraz ?Interdisciplinary Studies in Musicology? (Katedra Muzykologii UAM Poznań). Przewodniczy międzynarodowemu Komitetowi Redakcyjnemu ?Dzieł Wszystkich Henryka Wieniawskiego?, które publikowane są od roku 1996 przez Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. W latach 1992-1994 był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu, zaś w latach 1999-2008 pełnił funkcję prezesa poznańskiego oddziału Związku Kompozytorów Polskich i dyrektora festiwalu muzyki współczesnej ?Poznańska Wiosna Muzyczna?, był dyrektorem festiwalu interdyscyplinarnego ?Dni Muzyki i Teatru? (1994-2001) oraz piastował funkcję sekretarza poznańskiej filii Fundacji Kultury Polskiej.