Autor sięga do nieznanych wcześniej dokumentów, aby przedstawić w nowym świetle wszelkie aspekty życia artystycznego, publicznego i prywatnego Michała Anioła. Potoczysty tok narracji biograficznej łączy on z wnikliwymi opisami historycznego tła, realiów włoskiego renesansu.
Wiodąc w rzymskim klasztorze San Silvestro czułe i przekorne rozmowy z Michałem Aniołem, ukochana przez niego Vittoria Colonna, markiza Pescary, miała powiedzieć, że ci, "którzy go znają, większy mają dlań respekt niż dla jego działa, ci zaś, którzy go nie poznali, a otaczają szacunkiem jego dokonania, obcują z najmniej istotnym".
Michał Anioł przekroczył właśnie sześćdziesiątkę, pełnił funkcję naczelnego architekta, rzeźbiarza i malarza Watykanu - pracował akurat nad "Sądem Ostatecznym" w Kaplicy Sykstyńskiej. Książka ta ma być odpowiedzią na subtelne wyzwanie Vittorii Colonny, ma rzucić więcej światła na osobowość Michała Anioła i doniosłość jego geniuszu, stawiając pytanie, jak się ma ona do geniuszu dzieła. - fragment wstępu.