Książka jest możliwie dokładnym opisem wybranych założeń systemu pedagogicznego Marii Montessori i wyników badań empirycznych nad jego skutecznością. Dowodzi głębokiej troski Sabiny Guz o wdrażanie wspomnianych założeń do szeroko pojętej praktyki pedagogicznej, zwłaszcza w przedszkolach i szkołach podstawowych. Autorka jest zdania, iż wprowadzanie innowacji pedagogicznych zaproponowanych przez Montessori wymaga starannego dostosowania ich do pilnych wyzwań współczesności, w tym także nowszych osiągnięć psychologii i pedagogiki. [...] Na szczególne podkreślenie zasługuje różnorodność podjętych przez Autorkę badań nad skutecznością systemu pedagogicznego, nie pomijając również badań własnej konstrukcji. Zastosowane badania pozwolHy na stwierdzenie, iż „w metodzie Montessori tkwią pewne nieprzemijające wartości'. [...] Poza tym w ocenianym opracowaniu godne podkreślenia są logiczność, rzetelność i przystępność omawianej przez S. Guz metody. Ogranicza się ona —jak wspomniano wcześniej — do ogólnej jej charakterystyki i ukazania pozytywnego wpływu, jaki metoda ta jest w stanie wywrzeć zwłaszcza na rozwój umysłowy i społeczny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.