Pedagodzy resocjalizacyjni i psycholodzy nieustannie poszukują efektywnych metod pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie. Należy pamiętać, że podmiot oddziaływań jest różny. W inny sposób pracujemy z nieletnimi, w inny z osobami dorosłymi popełniającymi czyny zabronione prawnie. Czy istnieje zatem metoda, którą można wykorzystać w obu grupach? Autorki proponują prowadzenie mediacji sądowej traktowanej jako metoda spełniająca funkcję zarówno profilaktyczną, jak i resocjalizacyjną. Monografia skierowana jest do psychologów, pedagogów, socjologów, prawników, wychowawców, w szczególności pracujących z osobami nieprzystosowanymi, oraz do studentów przygotowujących się do pracy w wyżej wymienionych zawodach. Czytelnik odnajdzie odpowiedzi na podstawowe pytania związane z oddziaływaniami resocjalizacyjnymi i mediacją. Zapozna się z wynikami badań dotyczącymi wiedzy nieletnich i osób karanych na temat mediacji oraz powszechności stosowania postępowania mediacyjnego w polskim wymiarze sprawiedliwości.