Konsumpcja jako czynnik stymulujący rozwój gospodarczy to przedmiot zbioru opracowań studialnych naświetlających złożoność relacji między konsumpcją, wzrostem gospodarczym, procesami globalizacji oraz zrównoważonym rozwojem we współczesnym świecie. Niewątpliwie występują sprzężenia zwrotne między tymi kategoriami, a powiązania między nimi i oddziaływania są wielokierunkowe. Formułując problem stanowiący spoiwo prezentowanego zbioru przyjęto tezę, że to konsumpcja jest celem działalności gospodarczej, a nie jej wynikową, że to konsumpcja i popyt są ważnymi czynnikami współokreślającymi alokację kapitału i rozwój sektorów gospodarki. Konsumpcja ma wpływ na kształtowanie się kapitału ludzkiego i rozwój aktywności gospodarczej, konsumpcja wyzwala motywacje działań. Nie można nie dostrzegać faktu, że pojawiają się też problemy nadkonsumpcji, koniecznej częściowej dekonsumpcji, resumpcji, konsumpcji zrównoważonej, ochrony środowiska przyrodniczego przed nadmierną konsumpcją. Pojawiają się problemy rozwoju nowych sektorów w gospodarce, odpowiadających nowym rodzajom potrzeb, problemy ochrony interesów konsumenta, interwencjonizmu państwa w sferze konsumpcji, komunikacji rynkowej. W swych opracowaniach Autorzy podjęli próbę analizy zarówno zmian w ogólnej sytuacji gospodarczej kraju, scharakteryzowanej w oparciu o pod-stawowe wskaźniki rozwoju społeczno-gospodarczego, jak też kierunków zmian i uwarunkowań rozwoju konsumpcji, jej zróżnicowania przestrzennego i społecznego, znaczenia procesów globalizacji jako ważnego czynnika rozwoju rynku i konsumpcji oraz konsumpcji zrównoważonej, wpływu poziomu i struktury konsumpcji na rozwój gospodarczy kraju.