Komunikacja niewerbalna w filmach animowanych

Karolina Jurczyńska
Komunikacja niewerbalna w filmach animowanych
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Głównym celem autorki jest udowodnienie, że animacja filmowa mogłaby być postrzegana jako ważny element sztuki, który wytwarza znaczenie, i jednocześnie wspierać badania nad komunikacją niewerbalną. Poprzez fakt, iż ludzkie rozumienie i myślenie jest społeczne, animacje mogą stać się materiałem badań nad poszukiwaniem uniwersalnych/prototypowych zachowań niewerbalnych czy próby usystematyzowania takich dekodowanych zachowań. W szczególności autorka skupia się nad interpretowaniem uniwersalnych emocji: radości, smutku, wstrętu, złości, strachu, zaskoczenia oraz pogardy. Praca ta, jeśli spojrzeć w przyszłość, mogłaby stać się wstępem do o wiele poważniejszych rozważań nad tym np. czy za pomocą animacji jesteśmy w stanie stworzyć uniwersalny obrazowy język, zrozumiały dla każdego człowieka na świecie...

Książka ta może także pomóc początkującym animatorom w rozpoczęciu pracy nad komunikacją niewerbalną postaci – zwłaszcza dzięki licznym odniesieniom do literatury i odwołaniom do klasycznych animacji. Interpretacja animacji filmowych jako rozrywki adresowanej tylko do wąskiej grupy odbiorczej (na przykład wyłącznie dzieci) wydaje się z perspektywy przedstawionych tu badań zbyt redukcjonistyczna.

Książka zawiera część historyczną określającą genezę zjawiska animacji, wykład kluczowych zagadnień i badań dotyczących komunikacji, ekspresji i jej percepcji. To pozycja unikalna na polskim rynku wydawniczym.
[z rec. prof. dra. hab. Jana F. Jacko]

Autorka obok ilustracji, obrazowania fragmentów filmów w postaci QR-kodów wprowadza także ramki informacyjne dla objaśniania wprowadzanych terminów zarówno z dziedziny technik animacyjnych, jak i terminów językoznawczych, co ułatwia i uatrakcyjnia czytanie i rozumienie pracy. Reasumując: praca jest wyróżniająca się zarówno merytorycznie, technicznie, jak i edytorsko.

[z rec. prof. hab. Jolanty Antas]
Nota edytorska

Wstęp

Cel i zakres pracy

Rozdział I. Wiarygodność i czytelność zachowań niewerbalnych w filmach animowanych

1.1. Percepcja u człowieka
1.2. Synestezja
1.3. Imersja
1.4. Psychologia postaci (gestaltyzm)
1.5. Uwaga wolicjonalna i mimowolna
1.6. Wiarygodność
1.7. Czytelność
1.8. Realizm
1.9. Schematy wyobrażeniowe
1.10. Inteligencja emocjonalna

Rozdział II. Animacje filmowe a komunikacja niewerbalna

2.1. Film animowany a film aktorski
2.2. Animowanie postaci zwierzęcych i fantastycznych
2.3. Tworzenie postaci

Rozdział III. Podział zachowań niewerbalnych

3.1. Zachowania zaliczane do komunikacji niewerbalnej
3.1.1. Mimika
3.1.2. Wyrażanie emocji
3.1.3. Proksemika
3.1.4. Spojrzenie
3.1.5. Gesty
3.1.6. Haptyka
3.1.7. Wokalika
3.1.8. Wygląd zewnętrzny
3.1.9. Chronemika
3.2. Komunikacja niewerbalna a werbalna

Rozdział IV. Techniki animacji

4.1. Lata 1899–1922
4.2. Lata 1923–1933
4.3. Lata 1934–1945
4.4. Lata 1946–1960
4.5. Lata 1961–1994
4.6. Lata 1995–2019
4.7. Montaż
4.8. Polski rynek animacji
4.9. Animacja artystyczna, komercyjna i kontrkulturowa
4.10. Animacja lalkowa
4.11. Animacja rysunkowa
4.12. Animacja abstrakcyjna
4.13. Animacja komputerowa

Rozdział V. Komunikacja niewerbalna w filmach animowanych

5.1. Model komunikacji niewerbalnej w filmach animowanych
5.2. Zachowania niewerbalne w filmach animowanych
5.2.1. Mimika
5.2.2. Wyrażanie emocji
5.2.3. Proksemika
5.2.4. Spojrzenie
5.2.5. Gesty
5.2.6. Haptyka
5.2.7. Wokalika
5.2.8. Muzyka filmowa
5.2.9. Wygląd zewnętrzny
5.2.10. Chronemika
5.3. Komunikacja niewerbalna a werbalna
5.4. Komunikacja niewerbalna u postaci będących zwierzętami

Rozdział VI. Badanie komunikacji niewerbalnej z perspektywy animatorów i naukowców

6.1. Badacze komunikacji niewerbalnej
6.2. Trzy zasady ekspresji według Charlesa Darwina
6.3. Badania ekspresji mimicznych przez Paula Ekmana
6.4. Animatorzy a ożywianie postaci
6.4.1. Kwestionariusz uzupełniony przez polskich animatorów (2017)
6.4.1.1. Statystyka
6.4.1.2. Wnioski z wypowiedzi animatorów
6.5. Fabuła i nauka w filmach animowanych
6.6. Gagi

Rozdział VII. Wyniki badań

7.1. Badanie pierwsze: dekodowanie gestów i ekspresji mimicznej przez osoby pochodzące z szesnastu różnych kultur (2017)
7.1.1. Statystyka
7.1.2. Podsumowanie wyników
7.2. Badanie drugie: odczytywanie zachowań niewerbalnych przez dzieci i młodzież w wieku szkolnym (2017)
7.2.1. Statystyka
7.2.2. Podsumowanie wyników
7.3. Badanie trzecie: odczytywanie zachowań niewerbalnych przez osoby pochodzące z pięćdziesięciu pięciu różnych krajów (2019)
7.3.1. Statystyka
7.3.2. Podsumowanie wyników

Zakończenie
Abstract
Spis ilustracji
Spis wykresów
Bibliografia
Indeks nazwisk

Data wydania: 2021-05-31
ISBN: 978-83-242-3706-7, 9788324237067
Wydawnictwo: Universitas
Kategorie: Językoznawstwo, Film
Stron: 240
dodana przez: Vernau

Autor

Karolina Jurczyńska Karolina Jurczyńska ‒ komunikolog, językoznawca. Jej praca magisterska zajęła 3 miejsce w konkursie na najlepszą pracę magisterską na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w roku akademickim 2018/19. Zawodowo oraz naukowo zajmuje się obe...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Komunikacja niewerbalna w filmach animowanych? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Komunikacja niewerbalna w filmach animowanych. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl