Żadnego z praktyków pracy socjalnej nie trzeba przekonywać, jak istotne miejsce w kształceniu zawodowym zajmuje komunikacja interpersonalna. To właśnie od jej prawidłowego przebiegu zależy powodzenie kontaktu z klientem, a nawet efekt stosowanej pomocy. Autorzy zadbali o przejrzystość wywodu i jego dostosowanie do specyficznych potrzeb odbiorców, doskonałe połączenie teorii i praktyki – usystematyzowane wiadomości teoretyczne są poparte licznymi przykładami. Znajdziemy tu zatem podstawowe informacje o komunikacji; języku; komunikacji pozawerbalnej; a także o barierach i sposobach ich pokonywania. Sporo uwagi poświęcono nietypowym sytuacjom komunikacyjnym (zasady dobrego prowadzenia rozmów telefonicznych), uważnemu słuchaniu i praktycznej analizie stylów komunikacyjnych (m.in. NLP). Szczególne znaczenie ma rozdział poświęcony działaniu w sytuacjach konfliktowych zawierający praktyczne rady i ćwiczenia dotyczące sposobów analizy konfliktu i zachowania się.