Do lat sześćdziesiątych XX wieku kamp rozwijał się przede wszystkim dzięki subkulturze homoseksualnej, której członkowie wypracowali sobie kod smaku służący tajnemu porozumieniu. Znaki odmienności seksualnej były tu jednak uplątane w wielopoziomową grę, która czyniła z przekazu tożsamościowego tekst zakryty i zarazem jawny – tak bardzo ostentacyjny, że aż niewiarygodny. Więzią, która łączyła sprzeczne poziomy komunikacji i nadawała im spójność, była ironia; specyfika kampu wyrażała się w tym, że ironia wymierzona była zarówno w kulturę heteroseksualną, jak i w subkulturę homoseksualną. Ludycznie odgrywać heteroseksualne aspekty kultury dominującej z pozycji odmieńca i odmiennościowe aspekty kultury podporządkowanej z perspektywy dominującej – to właśnie znaczyło uprawiać kamp. W latach sześćdziesiątych ta dziwna estetyka tożsamości została przechwycona przez kulturę masową, zesterotypizowaną i pozbawioną politycznego ostrza. Kamp uznano za estetykę przesady. W nowym ujęciu, zaproponowanym przez Susan Sontag, kamp okazywał się rozwiązaniem stricte modernistycznego dylematu, który rządził wyborami artystów; od schyłku wieku XIX twórcy stali przed koniecznością wyboru między elitarnością i popularnością, między wartościami sztuki wysokiej i niskiej, między innowacją i konwencjonalnością. Kamp pozwalał mieć jedno i drugie: chwaląc wytwory sztuki niskiej, legitymizował „zły gust” kultury masowej, a zarazem podpowiadał chwyty, które umożliwiały indywidualne przetworzenie masowości. Rozwiązanie dylematu „wysokie – niskie” przybrało więc w przypadku kampu postać – sprzecznego – zdystansowanego zaangażowania w wytwory masowości.
SPIS TREŚCI
Podziękowania
Przemysław Czapliński, Kamp – gry antropologiczne
CZĘŚĆ I. DO KOGO NALEŻY KAMP
Sontag Susan, Notatki o Kampie
Andrew Britton, Po stronie interpretacji. Notatki przeciw kampowi
Richard Dyer, O kampowaniu, które trzyma nas przy życiu
Pamela Robertson, Jak się robi kamp feministyczny?
Andy Medhurst, Kamp
Mike Perkovich, Michaśki, kamp, cioty i literatura amerykańska
Robert F. Kiernan, Przedsiębiorstwo Kamp
David Bergman, Kamp
CZĘŚĆ II. KAMP – PRZEGINANIE KULTURY WYSOKIEJ
Mark Booth, Campe-toi! O genezie i definicjach kampu
Moe Meyer, Pod znakiem Wilde’a. Archeologia pozowania
Karl Keller, Kampowanie Whitmana
Robert F. Kiernan, Triumf fantazji
Gregory Woods, Kultura wysoka i wysoki kamp.
Przypadek Marcela Prousta
Gunter Erbe, Dandys nowoczesny
Patric Mauries, Drugi manifest kampu
III. KAMP, POP I EKONOMIA KULTURY MASOWEJ
Andrew Ross, Kamp: sposoby użycia
Sasha Torres, Kampowy krzyżowiec w pelerynie: Pop, kamp
i telewizyjny serial o Batmanie
Philip Core, Kampowe reguły
Chuck Kleinhans, Wyjmowane z kosza. Kamp i polityka parodii
Jürgen Bräulein, Jak kultura kampu dotarła do Niemiec
IV. KAMP – SZANSA INNEJ ANTROPOLOGII
Esther Newton, Wzorce ról
Judith Butler, Od „wnętrza” do performatywów płci
Eve Kosofsky Sedgwick, Wilde, Nietzsche i sentymentalne
związki z męskim ciałem
Moe Meyer, Dyskurs Kampu. Rewindykacja
Caryl Flinn, Śmierci kampu
George Piggford, „Kim jest ta dziewczyna?” Annie Lenox,
„Orlando” Virginii Woolf i kampowa androginia kobieca
Philipe Cardon, Recepta na Odmieńca albo maszyna do
(de)konstrukcji tożsamości
Anna Mizerka, Kamp po polsku
Kalendarium kampu
Mały słownik kampowych organizacji, osób i pojęć
Biogramy autorów
Bibliografia po(d)ręczna kampu
Indeks rzeczowy
Indeks nazwisk
Dziesięć najbardziej kampowych filmów/
powieści/ postaci/ budowli