Zeszyt przeznaczony jest do pracy indywidualnej nauczyciela z wychowankiem podczas dodatkowych zajęć w przedszkolu (klasie przedszkolnej) lub rodzica z dzieckiem podczas pracy w domu. Zawiera on 24 zestawy zadań integrujących różne obszary edukacyjne, które umożliwią sprawdzenie kompetencji dziecka przed rozpoczęciem nauki w klasie I oraz rozpoznanie jego ewentualnych problemów edukacyjnych bądź rozwojowych. Zadania zgrupowane są zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz z treściami programowymi edukacji przedszkolnej. Nauczyciel / rodzic, pracując wspólnie z dzieckiem, ma możliwość przekonania się, czy dziecko: jest aktywne poznawczo i chce się uczyć posiada pewien zasób wiadomości, doświadczeń, wyobrażeń potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać; rozumie polecenia i potrafi je wykonać rozumie relacje i pojęcia związane z przestrzenią (np. odróżnia, wskazuje kierunki), posiada wzrokową orientację kierunkową poprawnie wykonuje zadania grafomotoryczne (np. rysuje szlaczki, odwzorowuje proste figury geometryczne, kształty literopodobne) potrafi wyodrębnić głoski, sylaby w słowie (analiza) i poprawnie je artykułować oraz łączyć głoski i sylaby (synteza) ? tworzyć słowa, wyrazy, podzielić krótkie zdanie na wyrazy zna i rozpoznaje litery, czyta sylaby, proste wyrazy i krótkie teksty rozumie przeczytany tekst i potrafi wykonać polecenia związane z tym tekstem. klasyfikuje przedmioty wg cech jakościowych (przeznaczenia, wielkości, kształtu, koloru) zna podstawowe pojęcia matematyczne, wykonuje proste operacje arytmetyczne i logiczne orientuje się w świecie przyrody, np. zna pory roku i związane z nimi zjawiska umie obchodzić się z przyborami do rysowania, pisania i prawidłowo je trzyma. Wcześnie rozpoznane deficyty rozwojowe, zwłaszcza w zakresie sprawności manualnej, percepcji wzrokowej i słuchowej czy umiejętności wykonywania prostych czynności matematycznych umożliwią podjęcie odpowiednich działań wspomagających rozwój dziecka i jego gotowość szkolną.