Przełom XX i XXI wieku zapoczątkował okres nasilonego podkreślania konieczności podmiotowego i zindywidualizowanego podejścia do każdego pracownika jako kreatora unikalnych wartości niematerialnych i materialnych decydujących o możliwościach rozwoju przedsiębiorstwa, w którym jest zatrudniony. Książka powinna stać się inspiracją dla pracodawców do poszukiwania skutecznych rozwiązań służących eliminowaniu nieprawidłowości w relacjach międzyludzkich w przedsiębiorstwach oraz doskonaleniu tych relacji dla wspólnego, czyli pracowników i pracodawców, dobra. Praca składa się z czterech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, spisu tabel i rysunków. I. Postrzeganie współczesnych pracodawców przez pracowników. II. Oczekiwania aktualnych i potencjalnych pracowników a działania personalne pracodawców. III. Aktywność personalna pracodawców w warunkach ogólnoświatowego kryzysu. IV. Alternatywne bodźce niematerialne skutecznie aktywizujące współczesnych pracowników.