Unia Europejska znajduje się dziś na rozdrożu. W wielu kwestiach potrzebna jest, jak się zdaje, zmiana sposobu myślenia o europejskiej wspólnocie, a także jej przebudowa. W związku z rozwojem sytuacji międzynarodowej: nawarstwianiem się problemów gospodarczych strefy euro, rosnącą falą uchodźców oraz stale obecnym zagrożeniem terroryzmem, kwestia przyszłości UE pozostaje wielką niewiadomą. Jednocześnie pytanie o stosunek do Unii jest dziś pytaniem o to, czy w Europie nadal wierzy się, że dalsza polityczna integracja kontynentu ma sens. A może raczej uważa się, że integracja Europy jest nazbyt kosztowna, a korzyści z niej płynące są niewystarczające, by taki wysiłek podejmować? W tej sytuacji warto zadać pytanie o to, jak o Europie myślą dziennikarze będący – jako autorzy doniesień i publikacji dotyczących UE – ważnymi liderami opinii na jej temat. Z uwagi na pozycję współczesnych Niemiec w Europie szczególnie ciekawe wydaje się to, co na temat przyszłości kontynentu i Unii sądzą dziennikarze niemieccy. Autorka prezentuje wyniki badań obejmujących wywiady z nimi, które zostały przeprowadzone w ramach projektu realizowanego we współpracy z Instytutem Publicystyki Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji. „Książka Europa dziennikarzy stanowi inspirujące źródło wiedzy na temat kondycji współczesnego dziennikarstwa w związku z debatą publiczną nad ważnymi dla przyszłości Europy tematami. Powinna być rekomendowana nie tylko akademikom badającym procesy integracji europejskiej i towarzyszący im dyskurs medialny czy studentom kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz pokrewnych. Powinna to być lektura obowiązkowa dla wszystkich osób związanych z profesją dziennikarską, w tym samych dziennikarzy, redaktorów naczelnych i właścicieli mediów, a także polityków, dla których media stanowią naturalną przestrzeń publicznej prezentacji projektów i działań oraz poszukiwania poparcia dla rozwiązań aktualnych problemów, co umożliwiłoby pogłębienie procesów integracji europejskiej”. Z recenzji dr hab. Doroty Piontek, prof. UAM Dr Agnieszka Szymańska, politolog, medioznawca, adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują obszar międzynarodowej i lokalnej komunikacji politycznej, a także komunikacji perswazyjnej i międzykulturowej oraz media niemieckiego obszaru językowego. Dwukrotna stypendystka rządu Niemiec, ekspert w wielu projektach międzynarodowych. W semestrze letnim 2015 visiting professor w Instytucie Publicystyki Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji (Niemcy). Autorka i współautorka siedmiu monografi oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktorka prac zbiorowych i tłumaczeń monografii z języka niemieckiego.