W niniejszej pracy autor w znakomity sposób oddaje ducha debat dokonujących się publicznie nad edukacją. Nie tylko odnosi się do aktualnych zdarzeń i głosów w dyskusji, ale sytuuje je na szerszym tle refleksji filozoficznej i socjologicznej nad edukacją w wielu jej wymiarach. Za szczególnie ważne uznał trzy problemy: zmiany dokonujące się w obszarze instytucji szkoły, zmiany w pojmowaniu roli samokształcenia oraz przemiany w postrzeganiu istoty edukacji kulturalnej społeczeństwa. Próbuje określić wyraźne relacje między instytucją szkoły, która znajduje się w permanentnej reorganizacji, w okresie poszukiwania nowych modeli rozwiązań dostosowanych do możliwości finansowych organów prowdzących szkołę, do dokonujących się przemian w społeczeństwie obywatelskim, do nowych kreowanych zadań politycznych i obywatelskich. Interesujące są również rozważania poświęcone samorozwojowi. Osobnym i ważnym zagadnieniem jest edukacja kulturalna.