Studia i wyniki badań prezentowane w 10 tomie serii Edukacja małego dziecka ? zatytułowanym Wychowanie i kształcenie ? kierunki i perspektywy zmian ? warunkowane są z jednej strony krytyczną oceną wprowadzanych reform systemu edukacji w Polsce i realizacji kolejnych etapów proponowanych zmian strukturalnych oraz programowych w niższych klasach szkoły podstawowej. Natomiast z drugiej strony ? w kontekście zachodzących współcześnie przemian społecznych i kulturowych ? są próbą wskazania podstaw pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz ich perspektyw. Kierując się tymi założeniami, autorzy poszczególnych tekstów wskazują między innymi na kulturowe i poznawcze konteksty pedagogiki wczesnoszkolnej, która ? powracając ?do korzeni?, do paradygmatów wczesnej edukacji dziecka, do ?nieobecnych dyskursów? ? powinna reorganizować pracę pedagogiczną z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym, interpretowaną w kategoriach pomocy w rozwoju, pomocy wzajemnej oraz kształcenia dla rozwoju.