Niniejsza publikacja uwzględnia dorobek dydaktyki wojskowej oraz dydaktyki ogólnej. Opiera się na najnowszych opracowaniach z zakresu teorii kształcenia, jakie ukazały się w ostatnich latach, zwłaszcza po transformacji ustrojowej w naszym kraju i w Europie Południowo-Wschodniej. Wydarzenia te spowodowały wiele zmian w niektórych elementach systemu edukacji obronnej, a zwłaszcza w zakresie organizacji kształcenia obronnego na poszczególnych jego szczeblach oraz celów i treści tego kształcenia. Ponadto ogólny rozwój cywilizacyjny, szczególnie nowoczesnych technologii informacyjnych nakazuje jego szerokie wykorzystywanie w edukacji obronnej. Powszechne stosowanie w zajęciach dydaktycznych z zakresu kształcenia obronnego komputerów, internetu oraz innych multimediów korzystnie wpływa na przebieg tego procesu i jego rezultaty. Treścią tej publikacji są podstawowe zagadnienia teorii edukacji obronnej, które na ogół wystepują we wszystkich podręcznikach z dydaktyki. Obejmuje ona więc krótki rys historyczny teorii edukacji obronnej, podstawową terminologię, przedmiot badań i zadania dydaktyki edukacji obronnej, składniki i ogniwa procesu kształcenia obronnego, charakterystykę najważniejszych elementów tego procesu (celów, treści, zasad, form, metod i środków dydaktycznych) oraz sprawdzanie i ocenianie rezultatów tego procesu.