Pierwszą wersją przedstawionej tu monografii była rozprawa doktorska - Twórczość Fryderyka Chopina i jej recepcja. Zarys monograficzny. Została napisana w pierwszych dwóch latach stanu wojennego (1982-1983) i obroniona na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (1984). Skróconą i zaadaptowaną do rygorów leksykalnych, opublikowano ją jako hasło Chopin w drugim tomie redagowanej przez Elżbietę Dziębowską Encyklopedii muzycznej PWM (Kraków 1984).
Wersja obecna - znacznie poszerzona - powstawała głównie w latach 1994-1995. Przyjęła postać monografii, obejmującej całość chopinowskiej problematyki. Upływ czasu wymagał jej aktualizacji i uzupełnień, tym bardziej że koniec mijającego wieku przyniósł niemal żywiołowy wzrost zainteresowania muzyką i osobą Fryderyka Chopina. Polska, europejska i światowa literatura chopinowska lat ostatnich ukazała postać i dzieło kompozytora w nowym świetle, w perspektywach skłaniających do głębokiej refleksji.
Prezentowane dalej kompendium Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans - syntetyzujące i integralne ujęcie życia i twórczości największego polskiego artysty - jest adresowane do wszystkich, którym Chopin i jego muzyka są bliscy.
Wersja obecna - znacznie poszerzona - powstawała głównie w latach 1994-1995. Przyjęła postać monografii, obejmującej całość chopinowskiej problematyki. Upływ czasu wymagał jej aktualizacji i uzupełnień, tym bardziej że koniec mijającego wieku przyniósł niemal żywiołowy wzrost zainteresowania muzyką i osobą Fryderyka Chopina. Polska, europejska i światowa literatura chopinowska lat ostatnich ukazała postać i dzieło kompozytora w nowym świetle, w perspektywach skłaniających do głębokiej refleksji.
Prezentowane dalej kompendium Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans - syntetyzujące i integralne ujęcie życia i twórczości największego polskiego artysty - jest adresowane do wszystkich, którym Chopin i jego muzyka są bliscy.