Notatki w szkolnych zeszytach często budzą wiele zastrzeżeń, zawierają nieścisłości, a nawet błędy merytoryczne, ponieważ uczniowie biorący aktywny udział w lekcji nie nadążają z zapisywaniem treści podawanych przez nauczyciela. Dyktowanie natomiast zabiera czas potrzebny do pełnej realizacji programu. Publikacja została pomyślana tak, aby zastąpić część zeszytu. Każdy temat przedstawiono w formie konspektu, składającego się z punktów i podpunktów, zawierających te informacje, które uczeń powinien zapamiętać z lekcji. Układ książki odpowiada kolejności omawiania poszczególnych problemów przez większość nauczycieli. Pozycja nie jest ani podręcznikiem, ani zeszytem ćwiczeń, choć zawiera elementy jednego i drugiego. Uczeń znajdzie tu zarówno wiadomości podstawowe, jak i nadobowiązkowe. Publikacja zawiera ciekawostki tematyczne związane z omawianymi zagadnieniami, pozwalające spojrzeć inaczej, z przymrużeniem oka, na wiedzę zdobywaną w szkole.