Problematyka bezpieczeństwa jest przedmiotem wielu opracowań. Autorzy w zróżnicowany sposób przedstawiają zagadnienia dotyczące możliwych zagrożeń i sposobów przeciwdziałania im. Brak jest opracowania traktującego o bezpieczeństwie wewnętrznym jako przedmiocie badań naukowych i sformułowaniu podstawowych pytań badawczych [?]. Jako autorzy niniejszego podręcznika mieliśmy na uwadze powyższe fakty. Jako nauczyciele akademicy od lat parający się kwestiami bezpieczeństwa zaprezentowaliśmy określone opracowanie i konkretny obraz prezentowanych zagadnień [?]. Tym opracowaniem włączamy się w nurt dyskusji na temat nowej dyscypliny naukowej, jaką są nauki o bezpieczeństwie. Staramy się dostrzegać złożoność problematyki i analizujemy poruszane kwestie przez pryzmat tego, że bezpieczeństwo to stan, proces i stanowi określoną wartość ? dla społeczeństwa jedną z pierwszoplanowych. W podręczniku staramy się uwzględnić wiele poglądów, nie dokonując jednak ostatecznego rozstrzygnięcia w kategoriach: jak być powinno? Dostrzegamy, że mnogość opracowań, zwłaszcza ostatnich dwóch lat, może być podstawą do wysnucia wniosku, że ilość nie przechodzi w jakość.