W książce Autentyczność i jej losy w polskiej prozie współczesnej. Autorefleksja w twórczości Marka Bieńczyka, Doroty Masłowskiej, Andrzeja Stasiuka i Magdaleny Tulli Piotr Jakub Wąsowski bada twórczość prozatorską współczesnych polskich pisarzy w kontekście hipotezy o istnieniu epoki bądź też kultury autentyczności. Na ten temat nie powstała w Polsce wcześniej szerzej zakrojona praca. Analizie poddano cztery powieści współczesnych polskich pisarzy (Tworki Marka Bieńczyka, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną Doroty Masłowskiej, Jadąc do Babadag Andrzeja Stasiuka i Sny i kamienie Magdaleny Tulli). Autor postawił sobie za cel udzielenie odpowiedzi, jak wygląda w wymienionych utworach reprezentacja relacji między jednostką a sferą publiczną a także, czy autentyczność pozostaje żywotnym i aktualnym ideałem czy też jest poddawany krytyce bądź zakwestionowaniu.
Autor omówił historię pojęcia autentyczności, kładąc szczególny nacisk na twórczość Jana Jakuba Rousseau. Elementem rozważań jest enumeracja cech autentyczności we współczesnej kulturze a także zjawisk i mechanizmów, które na nią oddziałują. Autor łączy analizę przejawów kultury autentyczności w szczególności z pojęciem podmiotu sylleptycznego i post-pamięci. Autor śledzi i analizuje toposy charakterystyczne dla autentyczności, takie jak: ucieczka od nieautentyczności do świata przednowoczesnego, ścisłe rozgraniczenie między obcymi, społecznymi a jednostkowymi elementami życia duchowego.
W rozprawie zbadano postać i zakres wpływu kultury autentyczności na współczesną literaturę polską. Rozprawa ujawniła, że w kulturze, w której jednostki pochłonięte są swoją osobowością i jej odkrywaniem, rośnie rola, m.in., retrospekcji i nostalgii (1), krytyki sprzeczności między działaniem w wymiarze prywatnym i w sferze publicznym (2), braku dystansu autora wobec dzieła (3) i traumy (4). Autor rozprawy bada wskazane zagadnienia w twórczości Andrzeja Stasiuka (1), Doroty Masłowskiej (2), Magdaleny Tulli (3) i Marka Bieńczyka (4).