Książka poświęcona jest atypowym spółkom prawa handlowego, co oznacza omówienie konstrukcji prawnych bezpośrednio niemieszczących się w określonym, klasycznym modelu spółki. Prezentowane konstrukcje są następstwem pewnych rozwiązań, które niesie kodeks spółek handlowych. Atypowe spółki prawa handlowego nie oznaczają w żadnym razie konstrukcji niemożliwych czy też tylko teoretycznych. Wręcz odwrotnie, praktyka życia gospodarczego wymusi z pewnością wykorzystanie obowiązujących przepisów do powstawania szczególnych rozwiązań prawnych. Kodeks spółek handlowych wyraźnie dopuszcza regulacje kapitałowych spółek jednoosobowych, spółek w organizacji, które staną się typowymi spółkami, a dziś jeszcze mają cechy atypowości. Poza tym istotne są zagadnienia funkcjonowania jednoosobowych spółek osobowych, spółek bezosobowych, spółek osobowych z udziałem osób prawnych czy innych spółek handlowych, spółek piramidalnych itd. Generalnie są to wnioski oparte na wyraźnych ramach prawnych, uzupełnione o wnioski de lege ferenda. Niniejsze wydanie uwzględnia ostatnie zmiany w przepisach prawa oraz nowe akty prawne.