Głównym celem opracowania jest przedstawienie, rozwinięcie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik analizy wartości przedsiębiorstwa oraz wskazanie, które z tych metod wydają się najkorzystniejsze we współczesnych warunkach gospodarczych. Książka została podzielona na pięć rozdziałów. W rozdziale pierwszym opisana jest koncepcja zarządzania wartością oraz zaprezentowane są podstawowe rodzaje mierników analizy wartości. Wskazane jest również powiązanie analizy wartości z układem podstawowych części sprawozdania finansowego i ich specyficzną wersją, nazywaną bilansem analitycznym. Rozważania zawarte w tym rozdziale prowadzą do uporządkowania struktury wskaźników oceny efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa i wyróżnienia podstawowych czynników kształtujących wartość. Szczegółowy opis podstawowych determinant analizy wartości zawarty jest w rozdziale drugim. Zostaną w nim szerzej przedstawione wybrane operacyjne, finansowe i inwestycyjne nośniki wartości, takie jak stopa wzrostu, stopa wzrostu zrównoważonego, rentowność operacyjna, koszt kapitału itd. W ostatniej części tego rozdziału opisane zostały metody ustalania granicznych wielkości wybranych czynników tworzących wartość spółki, które pozwalają formułować przyszłe strategiczne cele przedsiębiorstwa, dające mu możliwości utrzymywania wartości ekonomicznej. W rozdziale trzecim zaprezentowano klasyczne mierniki oceny wartości przedsiębiorstwa, takie jak: stopy zwrotu, mnożniki rynkowe, czy wskaźniki efektywności wykorzystania majątku. Znajdują one zastosowanie również w tradycyjnej analizie ekonomiczno-finansowej. Tu ukazano ich nieco inne oblicze. Ekonomiczno-rynkowy pomiar wartości przedsiębiorstwa opisany w rozdziale czwartym rozpoczęto od opisania czterech mierników o największej popularności. Całość rozważań w tym rozdziale kończy opis metody budowania strategii spółki nastawionej na wzrost wartości, opartej na macierzy zarządzania wartością, związanej z miernikiem zysku ekonomicznego. Przedstawiono również propozycje działań umacniających strategię tworzenia wartości. Działania wzmagające wzrost wartości zostały wyodrębnione oddzielnie tak, aby można je było wdrażać selektywnie lub w całości, w zależności od potrzeb danego przedsiębiorstwa. Ostatni, piąty rozdział książki poświęcony jest miernikom pieniężnym analizy wartości spółki. Przedstawiono w nim przede wszystkim dwie formy rachunku wolnych przepływów pieniężnych (ang. Free Cash Flows FCF), stanowiących podstawę do przygotowania ocen wartości przedsiębiorstw oraz analizy efektywności różnego typu programów rozwojowych, inwestycji i przedsięwzięć gospodarczych oraz ich wpływu na wartość zaangażowanych kapitałów.