Autorski leksykon filmowy Lecha Kurpiewskiego i Roberta Ziębińskiego.
13 kategorii filmowych, w każdej 13 dyskusji na temat 13 najważniejszych, najlepszych, tudzież najbardziej kontrowersyjnych obrazów w danej kategorii, czyli jak szybko, efektywnie i efektownie podjąć dyskusję na temat filmu.
Ta książka Was zaskoczy. Znajdziecie w niej wszystko, co chcielibyście wiedzieć o kinie, ale baliście się zapytać. Dlaczego „Rocky” jest jednym z najlepszych filmów familijnych, a „Dajcie mi głowę Alfredo Garcii” najpiękniejszym filmem o miłości. Czemu przed śmiercią – jakby co! – lepiej obejrzeć „Pulp Fiction” niż „Obywatela Kane’a”, „Casablankę” niż „Osiem i pół”, „Giuseppe w Warszawie” niż „Człowieka z żelaza”. Dlaczego „Psychoza” to dziś ramota, a „Dyskretny urok burżuazji” wciąż błyszczy niczym diament. W czym „Sucker Punch” jest ciekawsze od „Metropolis”. No i czemu Sam Peckinpah wielkim reżyserem był, a Larsowi von Trierowi nie jest to pisane. Wstrząśnięci? Oby nie zmieszani. Zajrzyjcie do środka. Gwarantujemy, że ciśnienie na pewno wzrośnie Wam jeszcze bardziej.
PS
Osoby o słabym sercu lub przywiązane do stereotypowego kanonu filmowego powinny tę książkę… przeczytać.
Osoby o słabym sercu lub przywiązane do stereotypowego kanonu filmowego powinny tę książkę… przeczytać.
Lech Kurpiewski (ur. 1953) – w latach 1995-2002 redaktor naczelny miesięcznika „Film”, potem redaktor naczelny miesięcznika „Świat Filmu” i wieloletni krytyk filmowy „Newsweeka”, obecnie recenzent i publicysta filmowy.
Robert Ziębiński (ur. 1978) – założyciel i pomysłodawca firmy „Dzika Banda”. Pisarz (książka „Dżentelmen”, opowiadania drukowane m.in. w „Nowej Fantastyce" i antologiach książkowych), tłumacz („Morderca we mnie”, „Haunted Heart”), ojciec (Liliana). O kinie przez ostatnią dekadę pisał m.in. na łamach „Newsweeka”, „Tygodnika Powszechnego”, „Przekroju”.