Donald A. Norman
Zostań fanem autora:

Donald A. Norman

Autor, 89 lat 2 czytelników
10 /10
3 oceny z 1 książki,
przez 3 kanapowiczów
Urodzony 25 grudnia 1935 roku w USA
Donald Norman – amerykański psycholog poznawczy i badacz, specjalista w dziedzinie interakcji człowiek-komputer.

W 1959 ukończył studia na kierunku inżynierii elektrycznej, zmienił jednak zainteresowania na psychologię, uzyskując doktorat w 1962. Pełnił funkcję profesora na Harvardzie, Uniwersytecie Kalifornijskim, Northwestern University, a także w KAIST (w Korea Advanced Institute of Science and Technology). Po 1993 przeszedł do biznesu, pracował m.in. w Apple jako "architekt user experience" oraz Hewlett Packard jako jeden z dyrektorów. W 1998 wspólnie z Jakobem Nielsenem założył firmę konsultingową Nielsen Norman Group. Od 2014 jest szefem Design Lab na University of California, San Diego.

W pracy akademickiej skupiał się na psychologii poznawczej, będąc współautorem popularnego podręcznika Human Information Processing: An introduction to psychology. Według Marka Zachry'ego, Norman jako najbardziej znany głos projektowania zorientowanego na użytkownika w Stanach Zjednoczonych wpłynął na sposób myślenia i badań w wielu polach, m.in. projektowaniu produktów, użyteczności oraz komunikacji technicznej.

Norman używa przykładu drzwi, aby pokazać znaczenie afordancji w przedmiotach codziennego użytku.

Jest autorem kilkunastu książek naukowych i popularnonaukowych. Najbardziej znany z pozycji The Design of Everyday Things, wydanej pierwotnie w 1988 jako The Psychology of Everyday Things, która według Google Scholar w lutym 2017 miała ponad 16 tysięcy cytowań[4]. Wyjaśniał w niej, co wpływa na fakt, że niektóre przedmioty codziennego użytku zadowalają użytkowników - a inne frustrują. W książce użył określenia afordancja w odniesieniu do designu, definiując ją jako dostrzegalne możliwości działania. Używając jako przykładu drzwi pokazał, w jaki sposób klamki stanowią afordancję dla świadomości otwierania drzwi w określonym kierunku. W środowisku projektantów interakcji przyjęło się nawet określenie Norman Doors (Drzwi Normana), w odniesieniu do tych drzwi, których elementy przekazują niewłaściwą informację na temat kierunku otwierania. Zwracał też uwagę na znaczenie ograniczeń (ang. constraints) w interfejsie użytkownika

W pozycji Emotional Design z 2005 podkreślał znaczenie emocjonalnego nastawienia użytkownika, które wzmacnia motywację i zainteresowanie interfejsem, jednocześnie zwiększa tolerancję na ew. błędy.



Książki

The Design of Everyday Things
2 wydania
The Design of Everyday Things
Donald A. Norman
10/10

Getting Research Findings into Practice 2ed
Getting Research Findings into Practice 2ed
Roger W. Haines, Donald A. Norman

After evidence based medicine, how do we implement the recommendations in clinical practice? Thoroughly revised and updated, this work draws together the key issues including: criteria for implementat...

Podziel się pierwszym cytatem autora z innymi Kanapowiczami!
Dodaj pierwszy cytat!

Komentarze

© 2007 - 2024 nakanapie.pl