Donald Norman – amerykański psycholog poznawczy i badacz, specjalista w dziedzinie interakcji człowiek-komputer.
W 1959 ukończył studia na kierunku inżynierii elektrycznej, zmienił jednak zainteresowania na psychologię, uzyskując doktorat w 1962. Pełnił funkcję profesora na Harvardzie, Uniwersytecie Kalifornijskim, Northwestern University, a także w KAIST (w Korea Advanced Institute of Science and Technology). Po 1993 przeszedł do biznesu, pracował m.in. w Apple jako "architekt user experience" oraz Hewlett Packard jako jeden z dyrektorów. W 1998 wspólnie z Jakobem Nielsenem założył firmę konsultingową Nielsen Norman Group. Od 2014 jest szefem Design Lab na University of California, San Diego.
W 1959 ukończył studia na kierunku inżynierii elektrycznej, zmienił jednak zainteresowania na psychologię, uzyskując doktorat w 1962. Pełnił funkcję profesora na Harvardzie, Uniwersytecie Kalifornijskim, Northwestern University, a także w KAIST (w Korea Advanced Institute of Science and Technology). Po 1993 przeszedł do biznesu, pracował m.in. w Apple jako "architekt user experience" oraz Hewlett Packard jako jeden z dyrektorów. W 1998 wspólnie z Jakobem Nielsenem założył firmę konsultingową Nielsen Norman Group. Od 2014 jest szefem Design Lab na University of California, San Diego.
W pracy akademickiej skupiał się na psychologii poznawczej, będąc współautorem popularnego podręcznika Human Information Processing: An introduction to psychology. Według Marka Zachry'ego, Norman jako najbardziej znany głos projektowania zorientowanego na użytkownika w Stanach Zjednoczonych wpłynął na sposób myślenia i badań w wielu polach, m.in. projektowaniu produktów, użyteczności oraz komunikacji technicznej.
Norman używa przykładu drzwi, aby pokazać znaczenie afordancji w przedmiotach codziennego użytku.
Jest autorem kilkunastu książek naukowych i popularnonaukowych. Najbardziej znany z pozycji The Design of Everyday Things, wydanej pierwotnie w 1988 jako The Psychology of Everyday Things, która według Google Scholar w lutym 2017 miała ponad 16 tysięcy cytowań[4]. Wyjaśniał w niej, co wpływa na fakt, że niektóre przedmioty codziennego użytku zadowalają użytkowników - a inne frustrują. W książce użył określenia afordancja w odniesieniu do designu, definiując ją jako dostrzegalne możliwości działania. Używając jako przykładu drzwi pokazał, w jaki sposób klamki stanowią afordancję dla świadomości otwierania drzwi w określonym kierunku. W środowisku projektantów interakcji przyjęło się nawet określenie Norman Doors (Drzwi Normana), w odniesieniu do tych drzwi, których elementy przekazują niewłaściwą informację na temat kierunku otwierania. Zwracał też uwagę na znaczenie ograniczeń (ang. constraints) w interfejsie użytkownika
W pozycji Emotional Design z 2005 podkreślał znaczenie emocjonalnego nastawienia użytkownika, które wzmacnia motywację i zainteresowanie interfejsem, jednocześnie zwiększa tolerancję na ew. błędy.