Teatr. Tom 2. Nowy lokator. Morderca nie do wynajęcia. Nosorożec recenzja

Tak jest ładniej. Ciemniej.*

TYLKO U NAS
Autor: @tsantsara ·5 minut
2023-04-11
1 komentarz
23 Polubienia
....Niesłychane!**

Drugi tom dramatów Ionesco zawiera 3 wczesne sztuki dramaturga.
Nowy lokator*** (1953/1957, tłum. Józef Kelera)
Dozorczynie musiały się chyba dać autorowi we znaki - nie jest to pierwsza sztuka Ionesco, w której występują. I za każdym razem ujawnia się podobny typ: wścibska, narzucająca się i głośna kobieta, jednocześnie władcza, chcąca sobie wszystkich podporządkować i biadoląca i odgrażająca się natychmiast, gdy ktoś nie zamierza realizować jej planu. Właśnie taki asertywny lokator - milczący i tajemniczy - sprowadza się do jej domu i dyrygując tragarzami blokuje i zastawia swymi gratami nie tylko własne okna (wg. tytułowej zasady: "Im ciemniej, tym lepiej"), ale i cały świat. Prawdę mówiąc chyba nie zrozumiałem przesłania tej jednoaktówki. Chyba, że chodzi właśnie o to "ja pożerające cały świat" z opisu książki.

Morderca nie do wynajęcia (1957, tłum. Jan Kott) *****
Znakomita sztuka operująca pełnym ironii humorem skierowanym przeciwko politykom, partiom, rozmaitym administracjom i urzędnikom, ale także w ogóle ideologiom politycznym, które nęcą i ogłupiają naiwnego obywatela. To także rzecz o tęsknocie do lepszego świata w ogóle. Bohaterem jest Bérenger, zwykły, niezamożny obywatel, który żyjąc w niesprzyjających życiu warunkach mieszkaniowych (głośni sąsiedzi, hałaśliwa ulica) trafia do "słonecznej dzielnicy mieszkaniowej", w której nigdy nie pada, zawsze świeci słońce a domy są piękne i ciche - wszystko dzięki elektryczności. Bérenger upada na duchu, podlega depresji, traci wolę życia, a chciałby "być uśmiechnięty i żyć w uśmiechniętym świecie", który odbija jego entuzjazm. Potrzebuje "nowego otoczenia, nowej dekoracji, bo w starym otoczeniu nawet ogień wydaje mu się wilgotny." W didaskaliach Ionesco zresztą podkreśla, że "słoneczne miasto" to także miraż (przedmioty pojawiają się, gdy się o nich mówi). Są to lata 50-e, trudno więc nie domyślić się, że chodzi zapewne o zawoalowaną tęsknotę do "zdobyczy postępowego świata" - wiadomo przecież, że Komunizm to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.
GŁOS Z GÓRY: Rektor, wektor i dyrektor stworzą prywatny sektor, który będzie bazą.
GŁOS Z PRAWEJ STRONY: Jest podstawowa różnica między bazą ideologii, a ideologią bazy, która jest jej nadbudową.
Francuzi także tęsknili wówczas po mirażach roztaczanych przez propagandę komunizmu. Sądząc po kontaktach z "władzą" - Architektem/Komisarzem i policjantami - władza już nawet jest trochę radziecka, tylko brakuje szklanych domów socjalizmu. Jednakże okazuje się, iż ludzie uciekają z "promiennego miasta", ponieważ grasuje tam nieuchwytny (bo policja jakoś nie ma czasu się tym zająć) morderca. Dotknięty osobistą stratą Bérenger jako dobry obywatel stara się ująć bandytę, zwłaszcza, że dowody, kim jest morderca, znalazły się w teczce jego przyjaciela. Bérenger jest nieżyciowy i naiwny jak dziecko, nie wie, jak działa świat, jest przepełniony dobrymi chęciami, łatwo się zachwyca, jest pięknoduchem - ewidentnie przedstawicielem humanistycznej inteligencji. Daje się wodzić za nos wszystkim.
ARCHITEKT: Należy pan do kategorii temperamentów poetyckich. Widocznie jest coś takiego potrzebne, skoro istnieje. (s.71)
W drodze na komisariat, żeby zadenuncjować mordercę, Bérenger natrafia na demonstrację, która naśladuje propagandę socjalistyczną, a z której Ionesco jednoznacznie szydzi: "Uwolnimy ludzkość od alienacji." - słychać z głośników. "Nie będziemy nikogo prześladować, ale będziemy karać i wymierzać sprawiedliwość. Nie będziemy kolonizować ludów, zajmiemy ich ziemie, żeby ludy wyswobodzić. Skończymy z eksploatacją człowieka, każemy mu produkować. Praca przymusowa będzie nazywać się pracą dobrowolną. Wojna będzie się nazywać pokojem i wszystko się zmieni..."(s.175) Jak to wyglądało w praktyce, widzieliśmy w Polsce, widzimy dziś na Ukrainie.
MAMA FAJA: Nasze metody będą nie tylko naukowe. Będą paranaukowe. Nasz rozum oparty będzie na wściekłości. (...) Obiektywność jest subiektywna w epoce paranauki.
Szczytem komizmu a jednocześnie okazją do satyry na współczesne dramaturgowi prądy intelektualne jest spotkanie Bérengera z mordercą. Zamiast go obezwładnić - Bérenger jest roślejszy i ma broń - zaczyna wchodzić w jego położenie, próbować zrozumieć dlaczego morduje, wczuwa się, wymyślając wszelkiego rodzaju usprawiedliwienia. Najpierw apeluje do jego poczucia przyzwoitości, próbuje wzbudzić w nim poczucie winy, że zniszczył czyjeś szczęście, próbuje mu udowodnić, że może się mylić, wskutek czego pozostanie przy chęci mordowania jest tylko głupią dumą. Pyta, czy jest pesymistą, nihilistą lub może anarchistą. Próbuje zrelatywizować zabójstwo policjanta (nienawiść do munduru i autorytarności władzy), ale niewinna kobieta? OK - można nienawidzić kobiet. Ale dziecko?? A może zabija z dobroci serca, by uchronić ofiary przed życiem? Może nienawidzi ludzkości? Może nikt go nie kochał, dlatego jest taki? Próbuje przekonać mordercę, że Chrystus umarł za niego, bo go kocha. Że on sam go kocha. Że może czuje się biedny i za to się mści na społeczeństwie - on więc mu kupi wszystko, czego ten potrzebuje. A może jest racjonalistą (mózgowcem), który uważa miłosierdzie za oszustwo? Ale co mu zabijanie daje? Przekonuje mordercę, by zabijał tylko moralnie, nie fizycznie. A może karmi się strachem ofiar? Ale co z nim zrobi? Przecież strach to nie kapitał! A jeśli nie wierzy w nic, ani w prawdę, ani w miłość bliźniego, jeśli to wszystko jest dla niego niczym, to zbrodnia też jest niczym, a gdyby wszystko było niczym, to przywiązywanie wagi do zbrodni byłoby głupotą. A przecież być głupcem to bardziej kompromitujące niż bycie zbrodniarzem. To jak bycie mistykiem i wierzenie w "rzecz samą w sobie... "Morderca tylko chichocze i wzrusza ramionami. Wreszcie, brnąc w coraz to nowe próby wyjaśnienia przyczyn chęci mordu, Bérenger sam traci pewność co do tego, co jest dobre a co złe i daje się zabić... Wykwity takiej właśnie inteligencji obserwujemy dziś i w Polsce (vide opozycja i zapora na granicy).
MAMA FAJA: Przetrawiając mistyfikacje dawno już przetrawione intelektualiści dadzą nam wreszcie święty spokój. Będą naiwni, a więc inteligentni. Będą tchórzliwi, a więc odważni, dalekowzroczni, a więc ślepi. (s. 179)
Tylko pijak u Ionesco jest w stanie sprzeciwić się owczemu pędowi tłumu i myśleć wbrew swoim czasom - i to jest prawdziwy bohater swoich czasów. Podobnie jest zresztą w Nosorożcu, najbardziej chyba znanym i popularnym dramacie Ionesco, gdzie bohater zanadto lubi wypić i nosi to samo nazwisko, co bohater tego dramatu: Bérenger.

Nosorożec***** (1958, tłum. Adam Tarn)
Dramaturg nie pozostawia żadnych wątpliwości, że niezależnie od poglądów, wykształcenia czy pozycji społecznej tylko bardzo nieliczni są w stanie wytrzymać presję społeczną, by nie stać się nosorożcem - gruboskórnym, podlegającym tylko prymitywnym instynktom zwierzęciem stadnym. W dramacie proces przyłączania się do stada ewidentnie powiązany jest z niedawnym doświadczeniem nazizmu, ale sztuka jest tak napisana, że można jej diagnozę rozszerzyć na każdy rodzaj stadnej reakcji społecznej, czy to będzie nagonka na jakąś część społeczności, czy na przykład owczy pęd tzw. political correctness.


* "Nowy lokator"
** początek "Mordercy nie do wynajęcia"

Moja ocena:

Data przeczytania: 2023-04-08
× 23 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Teatr. Tom 2. Nowy lokator. Morderca nie do wynajęcia. Nosorożec
Teatr. Tom 2. Nowy lokator. Morderca nie do wynajęcia. Nosorożec
Eugène Ionesco
8/10
Cykl: Ionesco. Teatr [PIW], tom 2
Seria: Biblioteka Klasyków tzw. Złota Seria

Trzytomowy Teatr przynosi nam żywiący się codziennością i konkretem surrealizm, fantastyczną cudowność, nagle dziwniejącą rzeczywistość. Prawda wyobraźni dominuje tu nad prawdą doświadczenia. „Zjawis...

Komentarze
@Asamitt
@Asamitt · prawie 2 lata temu
Piszesz tak entuzjastycznie o dramatach Ionesco, że chciałoby się od razu sięgnąć po tom i sprawdzić czy zawarte w nim sceny odczyta się podobnie, czy wzbudzą zaciekawienie? :)
Pamiętam, wiele lat temu zetknęłam się z jego twórczością, ale dziś nie towarzyszą temu wspomnieniu żadne głębsze odczucia. Ciekawe o czym to świadczy.
@tsantsara
@tsantsara · prawie 2 lata temu
Też myślałem, że to może kwestia wieku i związanego z tym innego jednak nieco rodzaju wrażliwości - myślę, że młodzi ludzie pozytywniej reagują na humor absurdu, który, ten absurd, jest charakterystycznym rysem powojennej literatury, zwłaszcza francuskiej. Ale to jednak nadal działa, wywiera wrażenie. Nie wiem, jakby to było przy powtórnym czytaniu. Ale drugi raz to ja bym wolał zobaczyć to w teatrze. Mój spektakl we własnej głowie już widziałem i on by się raczej niewiele zmienił. Wolałbym zobaczyć więc czyjeś inne odczytanie, by mi zwróciło uwagę na inne, może niedostrzeżone dotąd przeze mnie aspekty dramatu. A piszę może i entuzjastycznie, bo Ionesco się nie tylko nie starzeje, lecz wręcz staje coraz bardziej aktualny...
× 1
@Asamitt
@Asamitt · prawie 2 lata temu
O tak, zobaczyć to w teatrze! Jeśli nie na żywo, to przynajmniej taki teatr telewizji. Kojarzę, że jego sztuki były prezentowane w TV. Przy czym w przypadku tekstów dramatycznych/komediowych istnieje jedyna słuszna droga - najpierw czytanie potem oglądanie.
× 1
Teatr. Tom 2. Nowy lokator. Morderca nie do wynajęcia. Nosorożec
Teatr. Tom 2. Nowy lokator. Morderca nie do wynajęcia. Nosorożec
Eugène Ionesco
8/10
Cykl: Ionesco. Teatr [PIW], tom 2
Seria: Biblioteka Klasyków tzw. Złota Seria
Trzytomowy Teatr przynosi nam żywiący się codziennością i konkretem surrealizm, fantastyczną cudowność, nagle dziwniejącą rzeczywistość. Prawda wyobraźni dominuje tu nad prawdą doświadczenia. „Zjawis...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Pozostałe recenzje @tsantsara

Kot który nie polubił czerwieni
Prawdziwy smakosz nigdy nie je do syta

Jim Qwilleran zatopił się w fotelu w jadalni klubu prasowego. Już pierwsze zdanie tej książki mówi, co - oprócz sprawy kryminalnej oczywiście - stanie się centralnym te...

Recenzja książki Kot który nie polubił czerwieni
Wil Scott wyjęty spod prawa
Nietolerancja ludzi i twarda litera prawa

Słońce zalewało żarem rozległe, wyżynne tereny Nowego Meksyku. Choć oglądałem w dzieciństwie z dużym zainteresowaniem wszelkie westerny - nie tylko amerykańskie, ale te...

Recenzja książki Wil Scott wyjęty spod prawa

Nowe recenzje

Erem
𝗦𝗽𝗼𝗱𝘇𝗶𝗲𝘄𝗮𝗷 𝘀𝗶ę 𝗻𝗶𝗲𝘀𝗽𝗼𝗱𝘇𝗶𝗲𝘄𝗮𝗻𝗲𝗴𝗼
@gala26:

Aldona Reich zaskarbiła sobie moją sympatię powieścią 𝐴𝑘𝑡 𝑡𝑟𝑧𝑒𝑐𝑖. Ta książka oczarowała mnie niezwykłą narracją, nietyp...

Recenzja książki Erem
Czemu zapłakałeś
"Jestem diabłem wcielonym? Czy też człowiekiem ...
@g.sekala:

"Jestem diabłem wcielonym? Czy też człowiekiem zagubionym? Do zła przez innych przymuszonym." Neort Cziwo Lotta samotn...

Recenzja książki Czemu zapłakałeś
Uwierz jej
Skomplikowane życie Antonii
@emol:

„Uwierz jej” thriller psychologiczny, którego autorem jest Max Czornyj, jest historią młodej kobiety - Antonii. Antonia...

Recenzja książki Uwierz jej
© 2007 - 2025 nakanapie.pl