Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność recenzja

Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność

Autor: @oficynaIMPULS ·3 minuty
2012-12-20
Skomentuj
Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!
Wstęp

Ku inicjatywie napisania tej książki skłaniał brak opracowania naukowego, które oddawałoby możliwie pełny obraz koncepcji teoretycznych i rozwiązań praktycznych w zakresie wychowania, kształcenia i opieki wypracowanych przez katolickie zgromadzenia zakonne. Zamiarem Autorów niniejszego tomu było scharakteryzowanie działalności pedagogicznej zgromadzeń mającej miejsce w przeszłości (i tutaj poczyniono starania, by ująć ją w wymiarze globalnym) oraz współcześnie (w tym wypadku dokonania Autorów warunkowała głównie możliwość dotarcia do danych – uzyskano je w zróżnicowanych zakresach, starając się w każdym projekcie badawczym uwzględnić przynajmniej teren Polski). Dążyliśmy do tego, by w przypadku każdego ze zgromadzeń została przedstawiona możliwie pełna koncepcja jego pedagogii, aby opracowany temat nie dotyczył jakiegoś wybranego wycinka działalności pedagogicznej zgromadzenia, lecz był ujęciem całościowym założeń teoretycznych i działalności praktycznej.
Rozdziały dotyczące wybranej pedagogii zgromadzenia rozpoczynają się zwykle informacją o założycielu(-ce), opisując życie i dzieło – jego początek, założenia (charyzmat) przyjęte wstępnie dla danego zgromadzenia, z naciskiem na myśl wychowawczą oraz ewolucję jej sfery założeniowej, jak również praktycznej. W każdym z rozdziałów Autorzy skupiają się na rozwoju działalności pedagogicznej – ten punkt miewa z reguły charakter ujęcia historycznego od momentu powstania do czasów współczesnych. Ma tu miejsce przegląd najważniejszych inicjatyw i instytucji edukacyjnych oraz zostaje ukazana wielkość wkładu zgromadzenia w rozwój kultury, we wsparcie człowieka, w praktykę i teorię pedagogiczną. Tam, gdzie pozwolił na to dostęp do źródeł, Autorzy podjęli trud ujęcia działalności zgromadzenia w aspekcie jakościowym oraz ilościowym – sporządzono np. tabelaryczne zestawienie prowadzonych szkół, przedszkoli i innych instytucji pedagogicznych – z uwzględnieniem miejscowości, liczby wychowanków, szkół, zaangażowanych osób zakonnych. Starano się przedstawić ten stan na przestrzeni dziejów każdego ze zgromadzeń.
W rezultacie tych prac badawczych kolejne rozdziały niniejszej książki charakteryzują czternaście odrębnych pedagogii poszczególnych zgromadzeń zakonnych. Łączy je wspólna podstawa – wszystkie pedagogie są zakorzenione są w systemie pedagogiki chrześcijańskiej; różni zaś to, że w określonym momencie historycznym, w konkretnych uwarunkowaniach społecznych, ekonomicznych, kulturalnych czy politycznych, sięgnięto po jakiś element myśli chrześcijańskiej i znaleziono twórczy sposób na jego rozwinięcie w pedagogicznej służbie człowiekowi i jednocześnie w służbie największemu przykazaniu chrześcijaństwa, jakim jest miłość. Zamieszczone w tomie charakterystyki odsłaniają praktyczne przykłady realizacji tego, co w języku religii katolickiej zostało nazwane „przykazaniem miłości”, „czynną miłością” czy zwyczajnie – formą realizacji zaleceń ewangelicznych. Jest zatem niniejsza publikacja przede wszystkim obrazem teorii i koncepcji tkwiących u podstaw praktyki pedagogicznej poszczególnych zgromadzeń zakonnych Kościoła katolickiego. Stanowi także wyraz ich twórczego wkładu w praktykę wychowania.
Książka wpisuje się zarówno w historię myśli pedagogicznej, jak i we współczesną teorię wychowania. Może służyć jako pomoc w obrębie takich przedmiotów, jak: teoria wychowania, współczesne systemy pedagogiczne, historia wychowania, pedagogika ogólna. Wysoką rangę powinna zyskać wśród osób zainteresowanych pedagogiką religii, pedagogiką chrześcijańską (katolic­ką); powinna się stać wręcz obowiązkową lekturą w wyższych seminariach duchownych (aby zapewnić dialog między tradycją i współczesnością); jej treści znajdą zastosowanie w uczelniach w jakikolwiek sposób nawiązujących do chrześcijańskiej przeszłości i teraźniejszości. Nie powinno jej także zabraknąć w lekturze osób preferujących pedagogikę laicką wszelkich nurtów, nie tylko dla pełnej świadomości dokonywanych wyborów, lecz także dla właściwych sądów o rzeczywistości teorii i praktyki wychowawczej środowisk katolickich.
Kolejność rozdziałów jest oparta na kryterium chronologicznym odniesionym do roku założenia zgromadzenia zakonnego.
Intencją redaktorki książki Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność było nadanie jej formy kompendium wiedzy we wskazanym przez tytuł zakresie. Mam świadomość niewyczerpania podjętego zagadnienia, czemu w jakimś stopniu zaradzi ukazanie się drugiego tomu. Studia nad kolejnymi pedagogiami oraz wnioski pozostawiamy Czytelnikowi.
Żywię nadzieję, że lektura tej publikacji będzie inspirująca dla pedagogów – nauczycieli, wychowawców, przedstawicieli innych nauk społecznych, nauczycieli akademickich i studentów.

* * *

W tym miejscu chciałam złożyć najserdeczniejsze podziękowania Osobom, które przyczyniły się do powstania książki. Dziękuję Autorom tomu za pozytywną odpowiedź na zaproszenie do współpracy i za wzorowe jej wykonanie. Wyrazy szczególnych podziękowań kieruję do Przełożonych zgromadzeń zakonnych widniejących w Spisie treści książki – dziękuję za wyrażenie zgody na stworzenie opracowania oraz za udostępnione materiały. Serdecznie dziękuję recenzentom tomu: Profesorowi zw. dr. hab. Stanisławowi Palce, który ocenił jej wymiar ogólnopedagogiczny i użyteczność całego przedsięwzięcia, oraz Księdzu Profesorowi dr. hab. Stanisławowi Dziekońskiemu za ocenę warstwy teologicznej i wychowania katolickiego – dziękuję szczególnie za to, że obie recenzje umocniły we mnie poczucie sensu wykonania tej pracy.

Janina Kostkiewicz
Kraków, 28 grudnia 2011 r.
Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność
Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność
10/10

„Godne uwagi jest przyjęcie do analizy tej kategorii naukowej, którą określa się mianem pedagogii, zatem kategorii związanej zarówno z założeniami teoretycznymi, jak i z działalnością praktyczną sprzę...

Komentarze
Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność
Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność
10/10
„Godne uwagi jest przyjęcie do analizy tej kategorii naukowej, którą określa się mianem pedagogii, zatem kategorii związanej zarówno z założeniami teoretycznymi, jak i z działalnością praktyczną sprzę...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Pozostałe recenzje @oficynaIMPULS

Przestrzenie temporalne w pedagogice
Ewa Kobyłecka

XXI wiek to czas gwałtownych zmian kulturowych, które wymagają dostosowania praktyki dydaktycznej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej do wyzwań współczesnego św...

Recenzja książki Przestrzenie temporalne w pedagogice
Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do ortografii- KLASA II
Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I–III "Moi przyjaciele z Literkowa. Klasa II

Sz czy rz, a może ż zamiast rz. U czy ó, wstawiamy ś czy si, ch czy h? Tak naprawdę język polski roi się od takich pułapek, w które możemy wpaść nawet wówczas, kiedy zna...

Recenzja książki Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do ortografii- KLASA II

Nowe recenzje

Funny Story
Funny :D
@czarno.czer...:

"– Wszyst­ko idzie gład­ko, je­śli nie po­zwo­lisz się wku­rzyć. Kiedy od­dasz im kon­trolę nad tym, jak się czu­jesz, ...

Recenzja książki Funny Story
Kwiaty samobójców
Na krawędzi rzeczywistości i snów: „Kwiaty Samo...
@jagodabuch:

Luko Czakowski, znany z nietuzinkowego podejścia do narracji wizualnej, w swoim najnowszym komiksie „Kwiaty Samobójców”...

Recenzja książki Kwiaty samobójców
Walcząc o odkupienie
Świetna historia!
@czarno.czer...:

"Niestety, czasem miłość to za mało, by wyleczyć wszystkie rany". Lubicie historie w których występują żołnierze? 🤔 Bo...

Recenzja książki Walcząc o odkupienie
© 2007 - 2024 nakanapie.pl