Najpiękniejsze wiersze dla dzieci to wybór utworów najważniejszych polskich twórców, skierowanych pośrednio lub bezpośrednio do najmłodszego grona odbiorców.
W zbiorze znajdują się między innymi teksty Adama Mickiewicza, Aleksandra Fredry, Ignacego Krasickiego, Stanisława Jachowicza, Marii Konopnickiej, Władysława Bełzy, Artura Oppmana, Józefa Czechowicza i Bronisławy Ostrowskiej, a także wybór wierszy ludowych opracowanych przez Zofię Rogoszówną.
Wszystkie utwory te spełniają swoją dydaktyczną funkcję, nie odejmując sobie przy tym nic ze swojej humorystyki. W związku z tym każdy z nich doskonale wypełnia znaną zasadę – bawiąc, uczyć.
Wszystkie teksty zgromadzone w tym tomiku, znane są z przekazów ludowych, lecz także, funkcjonują w naszych umysłach jako wspomnienia lat dzieciństwa, kiedy to najbliżsi chcąc przekazać nam, swoim pociechom, jakąś moralną prawdę, posługiwali się znanymi rymowankami, które pod płaszczem zabawy niosły ze sobą ważną naukę.
Książeczka ta wzbogacona jest pięknymi ilustracjami Artura Gulewicza, które nadają jej znamiona wyjątkowości i w znaczący sposób wpływają na estetykę jej wydania. Każdemu wierszykowi, towarzyszy zabawna i, co ważne, kolorowa miniatura, sprawiająca, że o wiele prościej zrozumieć będzie młodemu czytelnikowi, pisany nie raz trudnym językiem, utwór. Większość z nich bowiem pochodzi z czasów dla dzieci bardzo odległych, z czasów, w którym w języku polskim funkcjonowało jeszcze wiele zwrotów i form, które dzisiaj wyszły już z użycia. Z tego też powodu tak ważne i wartościowe są objaśnienia najtrudniejszych wyrazów, znajdujące się na końcu książeczki. Pomagają one najmłodszym, w sposób doskonalszy i pełniejszy, zrozumieć przekaz danego utworu i płynącą z niego naukę.
Czy można wiersze te uznać najpiękniejszymi? Z używaniem tej formy wyrazowej byłabym raczej ostrożna. Najbardziej klasyczne, najmądrzejsze, najbardziej tradycyjne, najbardziej uniwersalne – na te sformułowania mogłabym przytaknąć, jednak najpiękniejsze – co do tego mam pewne obiekcje.
Z całą pewnością są to utwory, które wyszły spod pióra największych pisarskich klasyków [dopisek konieczny ze względu na czasy tworzenia niektórych wymienianych autorów: nie w rozumieniu poetów wywodzących się z epoki klasycyzmu, lecz w znaczeniu twórców najwybitniejszych w swojej dziedzinie], jednak dziś, z całym szacunkiem dla nich, można spotkać teksty o wiele piękniejsze.
Z jednym się zgodzę – pisarze, których teksty zamieszczone są w tej książce, z całą pewnością byli prowodyrami i pierwszymi autorami poruszającymi pewne tematy. Tematy, które po dziś dzień są rozwijane, po dziś dzień aktualizowane i po które co rusz wraca się na kartach literatury. Od tamtego czasu niewiele powstało nowych wątków, cała polska literatura opiera się na kanonie wypracowanym przez Fredrę, Mickiewicza, Krasickiego i innych. To z całą pewnością zaświadcza o uniwersalności ich utworów, lecz nadal pozostawia do dyskusji problematykę ich piękna.
Nie ulega jednak wątpliwości, że zbiór ten jest bardzo wartościowy i powinien znaleźć się w biblioteczce każdego dziecka!