"Książka jest przedmiotem statycznym. Dopóki stoi na półce, jej rola jest niewielka. Dopiero podczas trzymania w rękach, przewracania kolejnych stron, wpatrywania się w ilustracje, odczytywania wyrazów i znaczeń książka "ożywa", bo w czytelniku pojawiają się myśli, uczucia, chęć działania albo przynajmniej refleksja, że książka jest nudna lub trudna, czyli statyczny dotąd przedmiot wywołuje reakcję."
Czytanie książek rozwija wyobraźnię, bogate słownictwo, wspiera równowagę emocjonalną i ułatwia naukę w szkole. Nic dziwnego, że rodzicom, bibliotekarzom i nauczycielom zależy, aby dzieci już od najmłodszych lat zakochały się w książkach, a później samodzielnie po nie sięgały. Ale jak to osiągnąć? Małgorzata Swędrowska, ekspertka z wieloletnim doświadczeniem w popularyzacji czytelnictwa i twórczyni koncepcji czytania wrażeniowego, dzieli się sposobami na: wprowadzenie książek do codziennego życia dziecka, odkrywanie wielowymiarowości tekstu i ilustracji, niezliczone zabawy z książką, aktywności związane z literaturą, rozwój kompetencji potrzebnych do nauki czytania, przebrnięcie przez szkolne lektury.
Genialna pozycja książkowa zarówno dla rodziców jak i nauczycieli, pokazująca, jak ważne jest czytanie w życiu każdego człowieka. Pomaga w wychowywaniu dzieci, które pokochają czytanie całym swoim sercem. Jestem tą książką zafascynowana, poznałam wiele sposobów na działania i lekcje z moimi uczniami, by jeszcze bardziej je uatrakcyjnić i sprawić, by uczniowie stroniący od lektury, przekonali się do niej. Napisana jest bardzo przyjemnym i prostym językiem, ale bardzo ciekawym i zachęcającym. Autorka podaje mnóstwo przykładów działań, nauki przez zabawę, ciekawych rymowanek i wsparcia. Wszystkie działania są proste w realizacji, uniwersalne i niesamowicie pomysłowe i odkrywcze.
Świetnym rozdziałem jest pomysł na lektury szkolne, by nie były one jedynie przymusem dla uczniów, a stanowiły ciekawą alternatywę. Ogólnie cała książka podzielona jest na trzy części. Pierwsza to pomysły na zabawy przed, po i w trakcie czytania. Druga to na garść inspiracji, które mogą dzieciom pomóc w nauce czytania. Natomiast trzecia to subiektywna lista książek na różne okazje - do czytania wieczornego, do odkrywania picturebooków oraz książki do zadań specjalnych. Genialna okładka, która trafia do czytelnika i sprawia, że aż chce się zajrzeć do środka. Jak wpłynąć na dziecko, aby słuchało czytane przez nas teksty? Albo samo zaczęło czytać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie właśnie w tej pozycji.
Polecam książkę wszystkim rodzicom, nauczycielom, bibliotekarzom i edukatorom, którzy pragną rozkochać swoje dzieci i uczniów w książkach. Ta książka z pewnością w tym pomorze, ponieważ jej uniwersalność i wielość pomysłów na działania sprawdzi się w pracy z każdym dzieckiem. Jedna z lepszych pomocy, jakie miałam okazję przeczytać.
"...początek książki znajduje się we mnie, w moim stosunku do niej, w moim aktualnym nastawieniu do dziecka, do życia w ogóle... I nagle każde spotkanie z książką stało się swoistym naturalnym spektaklem, w którym ważną rolę odgrywają emocje i myślenie, zabawa i nauka, a nade wszystko obserwacja i podążanie za potrzebami dziecka."