Rozważania o życiu ludzkim jako wartości nie są rozprawą naukową czy pracą popularnonaukową, nie przedstawiają dorobku określonej dziedziny nauki, nie preferuje poglądów jakiegoś określonego kierunku w psychologii czy pedagogice. Autorka posługuje się językiem potocznym, ogólnie zrozumiałym, choć w swych fenomenologicznych opisach i przemyśleniach opiera się na danych wypracowanych przez nauki o człowieku: psychologię, socjologię, pedagogikę, medycynę. Praca ma charakter bardziej praktyczny niż teoretyczny.
Do rzadkości należy opracowanie traktujące o normalnym życiu i wychowaniu w rodzinie, gdzie znajdują zaspokojenie także wyższe potrzeby człowieka: potrzeba rozwoju, twórczości, wartości społecznych i religijnych – a ta dotyczy głównie uczuć, zwłaszcza uczuciowości wyższej. Rozważania takie są wprost bezcenne wobec obserwowanej i stwierdzanej dezintegracji osobowości współczesnego człowieka.
Do rzadkości należy opracowanie traktujące o normalnym życiu i wychowaniu w rodzinie, gdzie znajdują zaspokojenie także wyższe potrzeby człowieka: potrzeba rozwoju, twórczości, wartości społecznych i religijnych – a ta dotyczy głównie uczuć, zwłaszcza uczuciowości wyższej. Rozważania takie są wprost bezcenne wobec obserwowanej i stwierdzanej dezintegracji osobowości współczesnego człowieka.