Format 235 x 225 mm, 60 stron, oprawa twarda, papier kredowy, ilustracje czarno-białe, tekst w języku polskim i angielskim, rok wydania 2013. Prezentowana publikacja powstała w wyniku projektu „Inwentaryzacja wizerunków w twórczości Zofii Rydet” realizowanego przez Fundację imienia artystki, założoną w połowie 2011 roku celem badania, odczytywania w nowym świetle, a szczególności udostępniania szerszej publiczności twórczości swojej patronki. Zofia Rydet, jedna z najwybitniejszych postaci fotografii polskiej, jest autorką takich cykli, jak: „Mały człowiek”, „Czas przemijania”, „Świat uczuć i wyobraźni”. Ten ostatni został wydany w 1979 roku jako album ze wstępem Urszuli Czartoryskiej, złożony z serii poetyckich fotomontaży o dużej sile oddziaływania emocjonalnego, który opowiada, według słów autorki, „o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin – o jego obsesjach, uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem”. Kolejny cykl, „Ślady”, jest poruszającym świadectwem potrzeby obecności samej artystki poprzez wizerunek fotograficzny. Niewątpliwie jednym z najważniejszych dokonań Zofii Rydet jest stworzenie cyklu „Zapis socjologiczny”. Jest to wykonana w kilkudziesięciu tysiącach negatywów monumentalna dokumentacja człowieka i społeczeństwa, realizowana samodzielnie w kilkunastu województwach całej Polski, a także za granicą. Ostatnią ważną serią stała się stworzona na przełomie lat 80. i 90. „Suita śląska”, na którą składają się kolaże i fotomontaże zawierające autocytaty z wcześniejszych fotografii, głównie z „Zapisu socjologicznego”, które artystka skomponowała na kształt ludowych przedstawień sakralnych, z kwiatami polnymi, materiałami, wycinkami z gazet. Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, a także poza granicami kraju: w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford*. Publikacja, którą oddajemy w Państwa ręce, ma za zadanie przybliżyć wyjątkową twórczość Zofii Rydet, poprzez ukazanie i omówienie najważniejszych cykli fotograficznych artystki. To jednocześnie także pierwszy samodzielny projekt kuratorski Karola Jóźwiaka, który - idąc za słowami wstępu - „spojrzał[…] jeszcze raz na fotografie […] i dokonał kreatywnej próby odczytania dorobku tej wielkiej artystki, nadając jej skromnie tytuł Inwentaryzacja wizerunku.