Fragment:[...] Większe uczestnictwo pracowników w kształtowaniu i realizacji procesubiznesowego było widoczne m.in. w szybko rosnącej liczbie firm decydujących sięna systemowe wykorzystanie pracy zespołowej w swojej działalności. W StanachZjednoczonych pionierem w tej dziedzinie była na początku lat 60. ubiegłegowieku firma Procter & Gamble. Traktowała ona te wysiłki jako budowanieważnego źródła przewagi konkurencyjnej i dlatego proces uznawany był za ściślestrzeżoną tajemnicę handlową12. Minęło kilka lat, zanim inne firmy zaczęły natej podstawie eksperymentować z nowym sposobem organizacji przedsiębiorstwa.Stopniowo do tego grona dołączali najwięksi, tacy jak General Motors,Digital Equipment, Ford, Motorola, General Electric, Honeywell, Caterpillar,Boeing, Monsanto, AT&T, Federal Express, Texas Instruments, Xerox i wieluinnych. Część z tych wysiłków znalazło odbicie w entuzjastycznych relacjacho wynikach, jakie te działania przyniosły. Przykładem może być przetłumaczonana język polski książka Donalda Petersena, prezesa Ford Motor Co., o wdrażaniumetod pracy zespołowej w kolebce teorii naukowego zarządzania i liniiprodukcyjnej13 lub artykuł Briana Dumainea z maja 1994 roku14, opisujący m.in. sukces Boeinga przy zaprojektowaniu i przygotowaniu modelu samolotuBoeing 777. W projekt ten zaangażowanych było 10 tysięcy pracownikówBoeinga oraz pięciuset dostawców. [...] * Dlaczego zespołowa praca się opłaca? * Czym dla Polaków jest współpraca z innymi? * Czego o zespołach nauczyli się Amerykanie i Europejczycy? * Czy można przekształcić dział firmy w skuteczny zespół? * Jakie zadania specjalne można powierzyć zespołowi? * Jak stworzyć realny zespół z ludzi, którzy spotykają się tylko wirtualnie? Praca zespołowa magiczne pojęcie, o którym się częściej mówi, niż je praktykuje. Richard Koch, Słownik zarządzania i finansówPraca zespołowa jest ciekawym i rozwijającym doświadczeniem, przeplatanym chwilami przyjemności i zniechęcenia. Z jednej strony towarzyszy jej poczucie sensu wspólnego działania, z drugiej członkowie zespołu przeżywają frustrację z powodu trudności w ułożeniu wzajemnych relacji. Jednak naprawdę efektywne i dobrze zarządzane grupy są w stanie osiągnąć rezultaty przekraczające możliwości wynikające z pracy jednostek. W psychologii społecznej zjawisko to nosi nazwę "efektu synergii" jest to sytuacja, w której efekt zespołowy przekracza prostą sumę wkładów indywidualnych.Dzięki pracy zespołowej 2+2=5 lub więcej!Polacy prezentują zaangażowanie dla wspólnej sprawy przede wszystkim w sytuacjach zagrożenia. W codziennym życiu tendencja do współpracy z innymi bardzo maleje. Autorzy tej książki podjęli trud odszukania w polskiej rzeczywistości przykładów zespołów biznesowych, które przeczą powyższej tezie. Prezentują organizacje działające w Polsce (Skanska, Nestlé, Danone, Intel, At Media), których menedżerowie z dużym sukcesem praktykują promowanie w swoich firmach pracy zespołowej. Pokazują udane działania zespołów, ale i wskazują hipotetyczne zagrożenia. Podają także metody tworzenia skutecznych zespołów, sposoby zarządzania nimi oraz modele wdrażania pracy zespołowej w organizacji.