Zarządzanie strategiczne stało się niezbędną umiejętnością menedżerów. Jego sprawność decyduje obecnie o przetrwaniu i powodzeniu firmy w warunkach nasilającej się konkurencji i globalizacji. Autor przedstawia proces planowania i kontroli strategicznej jako wzajemnie od siebie uzależnione składniki zarządzania strategicznego. Omawia również najważniejsze techniki analizy strategicznej, prezentuje narzędzia, zakres ich wykorzystania oraz typowe błędy w stosowaniu technik i procedur, co umożliwia nie tylko ich poznanie, ale także praktyczne opanowanie. Transformacja systemowa, otwieranie się polskiej gospodarki na konkurencję międzynarodową, zmiany technologiczne, wreszcie zmiany skali i zasięgu działania wielu krajowych przedsiębiorstw, pogłębiające się związki z firmami zagranicznymi, to tylko niektóre czynniki wymuszające radykalne zmiany strategii działania przedsiebiorstw oraz usprawnianie sposobów zarzadzania. Sprawne zarządzanie strategiczne stało się jednym z istotnych źródeł powodzenia przedsiebiorstw. Jedną z najważniejszych funkcji zarządzania strategicznego jest planowanie i sprzężona z nim funkcja kontroli. Właściwe sformułowanie strategii i zapewnienie jej sprawnej realizacji decyduje o pozycji konkurencyjnej firmy i poziomie rentowności działania.Książka składa się z pięciu części. W pierwszej autor przedstawia istotę zarządzania strategicznego oraz charakteryzuje procesy planowania i kontroli strategicznej jako składniki systemu zarządzania strategicznego. Kolejne trzy części poświęcone są prezentacji wybranych, specyficznych dla zarządzania strategicznego, koncepcji, procedur oraz technik analitycznych, które są wykorzystywane w procesie formułowania i wyboru strategii oraz w procesie kontroli strategicznej. Należy podkreslić, że niektóre z tych procedur i technik znajdują zastosowanie zarówno w fazie planowania jak i w fazie realizacji strategii - w procesie kontroli. W cześci drugiej autor skupia się na analizie otoczenia, w trzeciej - na analizie wewnętrznej przedsiębiorstwa, a w czwartej - na analizie zdolności konkurencyjnej i pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, wreszcie w ostatniej - piątej - części autor wspomaga decydentów w spożytkowaniu wyników analizy strategicznej w procesie formułowania i oceny strategii przedsiębiorstwa. Kluczowe hasła * Planowanie i kontrola w systemie zarządzania strategicznego; * Analiza strategiczne otoczenia przedsiębiorstwa; * Potencjał strategiczny przedsiębiorstwa; * Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa; * Zdolność konkurencyjna przedsiębiorstwa; * Analiza SWOT.