Podręcznik akademicki - Zarządzanie przedsiębiorstwem - zyskał naukową akceptację na rynku i jest wykorzystywany nie tylko przez studentów kierunku Zarządzanie, ale także przez menedżerów doskonalących swoje kwalifikacje. W wielu opiniach jest określony jako nowoczesny, oryginalny i oddający specyfikę Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem, gdzie w publikacjach dydaktycznych dyskontuje się wieloletnie studia i badania empiryczne. Pozwalają one na żywe dokumentowanie postępu w zarządzaniu, specyfiki wynikającej z postępu transformacji oraz nawiązywanie do doświadczeń Unii Europejskiej i Jednolitego Rynku Europejskiego. Główne kierunki tej absorpcji uwzględniane przez Autorów dotyczą badań nad przemianami w zarządzaniu przedsiębiorstwami sprywatyzowanymi i świadomości menedżerskiej, badań nad rolą małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, a także w gospodarce regionów - ich rozwoju, specyfiki kulturowej itp. Dążenia Autorów koncentrowały się wokół założenia, że kreowanie pozytywnych zmian w przedsiębiorstwie, jego materialnych czynnikach wytwórczych, a także kapitale ludzkim i finansowym wymaga nowoczesnej wiedzy i podejścia procesowego, łączącego cele rozpoznanego rynku z potencjałem przedsiębiorstwa i metodami jego wykorzystania. Utrzymanie ciągłego związku między badaniami a publikacjami Katedry Zarządzania jest możliwe ze względu na klimat przychylności dla badań istniejących w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Pozwala przybliżać nowoczesne metody zarządzania i dokonywać użytecznej absorpcji w możliwych do realizacji zakresach. Zespół autorski w II wydaniu uzupełnił i udoskonalił treści i formę podręcznika, z przekonaniem, że będzie jeszcze lepiej służył naszym Czytelnikom. W publikacji: # Uwarunkowania rozwojowe przedsiębiorstw - Istota i struktura otoczenia przedsiębiorstwa - Konkurencja w zarządzaniu przedsiębiorstwem - Orientacja jakościowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem # Przedsiębiorstwo jako podmiot zorganizowany - Pojęcie przedsiębiorstwa - jego istota, cele, formy - Zasoby i procesy jako przedmiot zarządzania w przedsiębiorstwie - Zarządzanie a tożsamość przedsiębiorstwa # Procesy decyzyjne w przedsiębiorstwie - Instrumenty podejmowania decyzji i planowania - Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie - Zarządzanie marketingowe - Zarządzanie operacyjne - Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa - Zarządzanie zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa - Kontrola strategiczna i operacyjna w zarządzaniu przedsiębiorstwem