Bank jako przedsiębiorstwo różni się znacznie od przedsiębiorstwa przemysłowego lub budowlanego. Do tych różnic można zaliczyć przede wszystkim cechy usług bankowych, proces ich powstawania oraz specyfikę warunków działania banków.Celem niniejszej książki jest przedstawienie ważniejszych problemów zarządzania bankiem komercyjnym traktowanym jako specyficzne przedsiębiorstwo, a więc zagadnień związanych z zarządzaniem strategicznym, marketingiem bankowym, zarządzaniem kadrami, zarządzaniem jakością, kontrolą wewnętrzną, wykorzystaniem systemów informatycznych w procesie zarządzania oraz tworzeniem i funkcjonowaniem struktur organizacyjnych. Ich znajomość jest potrzebna każdemu pracownikowi sektora bankowego, zwłaszcza pełniącemu funkcje kierownicze. Niniejsza praca adresowana jest do studentów kierunków finanse i bankowość oraz zarządzanie i marketing zarówno na studiach licencjackich, jak i magisterskich. W większości uczelni państwowych oraz prywatnych, prowadzących te dwa kierunki, wykładane są wybrane elementy zarządzania bankiem.Poza studentami po książkę powinni też sięgnąć przedstawiciele praktyki bankowej, zwłaszcza ci, którzy przygotowują się do egzaminów kwalifikacyjnych. Tematyka wymagana w trakcie tych egzaminów pokrywa się bowiem w znacznym stopniu z zakresem tematycznym książki. Materiał w niej zawarty może być również wykorzystany przez słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu finansów i bankowości.