Współczesność i zachodzące przemiany w różnych obszarach społecznego życia stanowią niewątpliwie wyzwanie szczególnie dla pedagogów i pracowników socjalnych, bowiem zarówno dzieci i młodzież, jak i ludzie dorośli oraz starsi odczuwają negatywne skutki tych zmian, oczekując różnych form pomocy i wsparcia w definiowaniu wartości, a także w rozwoju i zmaganiu się z codziennością. Celem monografii jest przybliżenie wielowymiarowości człowieczeństwa w perspektywie społeczno-edukacyjnej oraz eksploracja różnych obszarów zagrożeń człowieka we współczesnym świecie w okresie dzieciństwa, dorastania, adolescencji i wieku starszego. Monografia - poprzez analizy teoretyczno-praktyczne wskazuje możliwe drogi definiowania, diagnozowania problemów wykluczenia człowieka w przestrzeni środowiska życia i rozwoju, a także przeciwdziałania tym procesom. Redaktorzy tomu i autorzy poszczególnych rozdziałów podejmując dyskusje nad człowieczeństwem w nurcie humanistycznym pragną skłonić Czytelnika do refleksji nad zinterioryzowanym systemem wartości, stosunkiem do drugiego człowieka oraz własnym warsztatem badawczych i profesjonalnych działań osób zajmujących się pracą pedagogiczną, opiekuńczą oraz socjalną. [...] Tom drugi Zagrożonego człowieczeństwa i wszystkie zawarte w nim teksty stanowią zbiór refleksji wartościowych, dotyczących interesujących tematów, toteż uważam, że książka znajdzie czytelników zarówno w środowiskach akademickich, jak i wśród praktyków społeczno-pedagogicznych. Z recenzji dr hab. Ewy Jarosz